آچارآلات, ترکمتر, مقالات

راهنمای کامل استفاده از آچار گشتاور        

استفاده از آچار گشتاور        

در راهنمای کامل استفاده از آچار گشتاور ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که آچار گشتاور چیست؟ آچار گشتاور یک ابزار دستی است که برای فشردن و گشتاور دادن مهره ‌ها و پیچ ‌ها استفاده می‌ شود. این ابزار برای تنظیم یا باز کردن پیچ‌ها و مهره‌ های که به طور کلاسیک با یک سوکت و یا یک مفتول استفاده می‌شوند، مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

آچار گشتاور در سایزها و اندازه های مختلفی در دسترس است و بسته به کاربرد خاص خود، ممکن است با محدوده گشتاور متفاوتی عرضه شود. گشتاور، توانایی یک آچار برای گشتاور دادن پیچ یا مهره را مشخص می ‌کند و به نیوتن-متر یا پوند-فوت  اندازه گیری می ‌شود.

آچار گشتاور معمولاً دارای مکانیزمی است که به کاربر اجازه می ‌دهد تا محدوده گشتاور مورد نظر را تنظیم کند. با این حال، نیاز است که کاربر از دقت تنظیمات خود در استفاده از این ابزار اطمینان حاصل کند و در صورت نیاز آن را کالیبره کند.

آچار گشتاور معمولاً در صنایع خودرو سازی، هواپیما سازی، ساختمانی و صنایع دیگری که نیاز به گشتاور دقیق در اتصالات دارند، استفاده می‌ شود. برای خرید انواع آچار آلات بر روی لینک کلیک نمائید.

آچار گشتاور چیست؟

کاربرد آچار گشتاور در صنایع مختلف

آچار گشتاور برای تنظیم یا باز کردن پیچ و مهره‌هایی که به طور کلاسیک با یک سوکت و یا یک مفتول استفاده می ‌شوند، استفاده می ‌شود. این ابزار باعث می ‌شود که گشتاور مشخصی روی پیچ یا مهره اعمال شده و در نتیجه اتصال به طور صحیح و قابل قبولی ایجاد شود. بعضی از کاربردهای رایج آچار گشتاور عبارتند از:

صنایع خودرو سازی:

آچار گشتاور در صنایع خودرو سازی برای تنظیم گشتاور در اتصالات پیچ‌ ها و مهره ‌های مختلف استفاده می ‌شود. اتصالات پیچ و مهره در قطعات خودرویی از جمله موتور، گیربکس، تعلیق، ترمز و … بسیار حائز اهمیت هستند و باید به طور دقیق تنظیم شوند تا در طول عمر خودرو مشکلی ایجاد نکنند.

آچار گشتاور به عنوان یک ابزار بسیار مهم در تعمیرات و نگهداری خودروها شناخته شده است. برای مثال، در تعویض روغن موتور، پیچ درپوش روغن باید با گشتاور مشخصی بسته شود تا نه فشار زیادی بر روی درپوش و نه کمبود فشار و نفوذ روغن از درپوش ایجاد شود. همچنین در تعویض لاستیک ‌ها، پیچ های موجود در چرخ ها باید با گشتاور مناسبی بسته شوند تا چرخ به درستی بر روی محور خودرو نصب شود.

صنایع هواپیما سازی:

در صنعت هواپیما سازی، دقت بالایی در اتصالات قطعات و ماشین آلات مورد استفاده است. گاهی اوقات، نقص در یک اتصال می ‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در کل قطعه یا حتی در کل هواپیما شود که این موضوع خطرات جدی برای ایمنی پرواز را افزایش می دهد. در این راستا، آچار گشتاور به عنوان ابزاری بسیار مهم در صنعت هواپیما سازی برای تنظیم گشتاور در اتصالات مختلف استفاده می‌ شود.

یکی از کاربردهای اصلی آچار گشتاور در صنعت هواپیما سازی، در تنظیم گشتاور در اتصالات پیچ‌ های مختلف مانند پیچ‌ های موتور، سیستم‌ های تعلیق، سیستم‌های کنترل و … است. برای مثال، در هواپیماهای بزرگ، پیچ های موجود در توربین های جت باید با گشتاور مناسبی بسته شوند تا برای بالا بردن کارایی توربین و کاهش خطرات جانبی مثل لغزش پیچ ‌ها ایجاد نشود. همچنین، در اتصالات بین قطعات هواپیما نیز باید از آچار گشتاور استفاده کرد تا اتصالات صحیح بسته شوند و به طور کامل در برابر ارتعاشات و ضربات محافظت شوند.

بیشتر بخوانید: گشتاور چیست؟

کاربرد آچار گشتاور در صنایع مختلف

صنایع ساختمانی:

در صنایع ساختمانی نیز آچار گشتاور به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی آچار گشتاور در این صنعت، برای بستن و یا باز کردن اتصالات پیچ و مهره‌های مختلف است. در ساخت و ساز ساختمان‌ های بزرگ، اتصالات پیچ و مهره‌ های بسیاری وجود دارند و باید به صورت دقیق تنظیم شوند تا از دو عارضه خطرناک جلوگیری شود:

۱) شل شدن پیچ‌ ها و مهره ‌ها که می ‌تواند باعث شکستگی و خرابی قطعات شود،

۲) فشار زیادی که به اتصالات وارد می‌شود که می‌تواند باعث تغییر شکل قطعات و خرابی ساختمان شود. آچار گشتاور در این صنعت معمولاً به دو صورت استفاده می ‌شود.

در صورتی که نیاز به تنظیم گشتاور برای اتصالات بزرگ و یا پیچ‌ های خشک استفاده شود، آچار گشتاور با دقت بالا به کار می ‌رود. همچنین در صورتی که اتصالات روغنی یا رطوبت دار باشند، آچار گشتاور با ویژگی ضد آب و ضد رطوبت مورد استفاده قرار می ‌گیرد. از دیگر کاربرد های آچار گشتاور در صنایع ساختمانی می ‌توان به تعویض پوشش ‌های کف، تنظیم بسترهای دیواری و نصب درب ‌ها و پنجره ‌ها اشاره کرد. برای خرید انواع ترکمتر بر روی لینک کلیک نمائید.

بیشتر بخوانید: 5 ترفند برای خرید بهترین ترکمتر

معرفی انواع آچار گشتاور

  • آچار گشتاور دستی: این نوع آچار با دست و با دقت دستی کاربر برای تنظیم گشتاور به کار می ‌رود. این نوع آچار به صورت محدود برای کاربردهای خانگی و کارهای سبک استفاده می ‌شود.
  • آچار گشتاور برقی: این نوع آچار با استفاده از برق به کاربردهای سنگین تری مانند صنعت خودرو سازی، صنعت هواپیمایی و صنعت ساختمانی می ‌پردازد. این آچارها قابلیت تنظیم گشتاور را دارند و برای کاربردهای متنوعی استفاده می ‌شوند.
  • آچار گشتاور دیجیتال: این نوع آچار با استفاده از تکنولوژی دیجیتال برای تنظیم گشتاور به کار می ‌رود. این آچارها دارای دقت بسیار بالا هستند و برای کاربردهای حرفه ‌ای و صنعتی استفاده می ‌شوند.
  • آچار گشتاور هیدرولیک: این نوع آچار برای کاربردهای بسیار سنگین در صنایع نفت و گاز، کشتی ‌سازی و ساختمانی به کار می ‌رود. این آچارها با استفاده از قدرت هیدرولیکی به کار می ‌روند و برای تنظیم گشتاور از کنترل های خاصی استفاده می‌شود.
  • آچار گشتاور پنوماتیک: این نوع آچار با استفاده از قدرت هوا به کار می رود و برای کاربردهای خاصی مانند صنعت خودرو سازی و صنعت هواپیمایی به کار می ‌رود. این آچارها دارای وزن کمتری هستند و برای کارهایی که نیاز به دقت بالایی دارند مناسب هستند.برای خرید ابزار بادی و پنوماتیک بر روی لینک کلیک نمائید.

راهنمای استفاده از آچار گشتاور

راهنمای استفاده از آچار گشتاور

برای استفاده صحیح از آچار گشتاور، مراحل زیر را باید دنبال کرد:

  • ابتدا باید نوع متناسب آچار گشتاور را با توجه به نوع کاری که قرار است انجام شود انتخاب کنید.
  • باید ابتدا بدانید که چه مقدار گشتاور برای کار شما مورد نیاز است. برای این منظور باید روی دستگاه آچار گشتاور مقدار گشتاور مورد نظر را تنظیم کنید.
  • برای تنظیم گشتاور باید ابتدا آچار را بر روی مهره قرار داده و سپس با دستگاه آچار گشتاور، مقدار گشتاور مورد نیاز را تنظیم کنید.
  • با قرار دادن آچار بر روی مهره، باید آچار را به سمت راست چرخانده تا به مهره متصل شود.
  • سپس با استفاده از آچار، به مهره فشار داده و آن را به جهت ساعتگرد بچرخانید تا به مقدار تنظیم شده گشتاور برسید.
  • در صورتی که مقدار گشتاور به مقدار تنظیم شده نرسید، می‌توانید با استفاده از دستگاه آچار گشتاور، مقدار گشتاور را تنظیم کنید و مجدداً کار را انجام دهید.
  • پس از انجام کار، آچار را به سمت چپ بچرخانید تا مهره را از آن جدا کنید.

سخن پایانی:

در نهایت، باید توجه داشته باشید که استفاده از آچار گشتاور باید با دقت و هوشمندی انجام شود و بهتر است همیشه از آچار گشتاور استفاده کنید تا از صدمات به مهره ‌ها و قطعات مورد نظر جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *