ابزار پنوماتیک (بادی), مقالات

نکات ایمنی در زمان استفاده از ابزارهای پنوماتیک

نکات ایمنی در زمان استفاده از ابزارهای پنوماتیک

ابزارهای پنوماتیک، به وسیله هوای فشرده کار می کنند و تکنولوژی به سمت استفاده از این ابزار می رود. نکات ایمنی در زمان استفاده از ابزارهای پنوماتیک، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا با استفاده اشتباه از این ابزار ممکن است به خود و دیگران یا دستگاه صدمه بزنید. همه موارد ذکر شده نشان دهنده اهمیت بالای آموزش استفاده از ابزارهای پنوماتیک است. در ادامه برای این که در هنگام استفاده از ابزارهای پنوماتیک، ضرر و زیان مالی و جانی نبینید، همراه ما باشید.

خطرات مرتبط با ابزارهای پنوماتیک

بالاخره ابزار پنوماتیک نیز به مانند همه ابزارهای دیگر جهان، دارای خطراتی هستند. ما باید سعی کنیم نکات ایمنی در زمان استفاده از ابزارهای پنوماتیک را بدانیم و تجهیزات لازم برای جلوگیری از خطرات احتمالی را محیا کنیم. در ادامه، خطراتی که می توانند خسارت جانی و مالی به شما بزنند را آورده‌ایم.

  1. نشت هوا : ابزارهای پنوماتیک با هوای فشرده تغذیه می شوند؛ بنابراین ممکن است شیلنگ ها یا اتصالات آن دچار نشتی شوند. این ابزارها، نیاز به مقدار خاصی از انرژی دارند. زمانی که نشتی در این دستگاه ها رخ می دهد، دیگر مقدار انرژی کم تری به آن ها می رسد؛ در نتیجه برای جبران آن بر روی دستگاه فشار زیادی وارد می شود و بدینصورت ضرر و زیان مالی گریبان شما را می گیرد.
  1. آسیب رساندن به شنوایی : ابزارهای پنوماتیک می توانند سطح بالایی از سر و صدا را ایجاد کنند که در طول زمان برای شما مشکل ساز خواهد بود. این ابزار آلات می توانند در طول زمان به شنوایی شما آسیب برسانند. توصیه ما به شما این است که هنگام استفاده از این ابزارها از محافظ گوش مناسب استفاده کنید تا صدمه جانی نبینید.
  1. سندروم ارتعاش دست : ابزارهای پنوماتیکی می توانند باعث ایجاد ارتعاشات قابل توجهی شوند. این لرزش ها که بر بدن وارد می شوند، در صورت استفاده طولانی مدت می توانند برای شما مشکل ساز شوند. سندروم ارتعاش دست که به آن Havs می گویند، در اثر تماس طولانی مدت دست یا بازو با ارتعاشات مکانیکی به وجود می آید.
  1. پرتاب شدن قطعات : سرعت و قدرت بالای ابزارهای پنوماتیکی می تواند باعث پرت شدن قطعات با سرعت بالا شوند. حتما می دانید که این پرتاب به مانند ترکشی است و به هرکسی اثابت کند، صدمات بسیاری را به آن می زند، توصیه ما به شما در هنگام کار استفاده از عینک های مخصوص کار است.
  1. استفاده نادرست : هر دستگاهی، روش استفاده ای دارد و باید مطابق با آن روش، از دستگاه استفاده کرد. ابزارهای پنوماتیک نیز نحوه استفاده خاص خود را دارند که باید به آن دقت کرد و مطابق آن پیش رفت و گرنه ممکن است زیان های مالی یا جانی شامل حال شما شود.
  1. تعمیر و نگهداری : اگر مراقبت های لازم را از ابزارهای پنوماتیکی انجام ندهیم، ممکن است آن ها خراب شوند. در صورت خرابی اگر آن ها را تعمیر نکنیم، شاید به درستی کار نکنند و صدمه ای را بر ما یا دیگران وارد کنند.

بیشتر بخوانید: ابزارهای پنوماتیک یا برقی؟ کدام برای شما مناسب تر است؟

اهمیت آموزش استفاده از ابزار پنوماتیک

اهمیت آموزش استفاده از ابزار پنوماتیک

چرا باید آموزش استفاده از ابزار پنوماتیک، دارای اهمیت باشد؟ امروزه تکنولوژی به سمت استفاده از انرژی های پاک می رود و ابزارهای پنوماتیک نیز از انرژی هوای فشرده استفاده می کنند و به آن ها ابزار بادی گفته می شود. آن چه که گفته شد یکی از دلایل اهمیت آموزش دیدن در رابطه با استفاده از ابزارهای پنوماتیک است.

علم پنوماتیک، در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد؛ به عنوان مثال می توان به صنعت چوب، کاغذ سازی، فولاد، پتروشیمی، کارخانه قند، نفت و گاز و … اشاره کرد. هم چنین  استفاده از این ابزارآلات، آلودگی را به شدت کاهش می دهد و هم چنین خطرات آن از دیگر وسایل کم تر است.

به غیر از تمام مواردی که گفته شد، نکات ایمنی در زمان استفاده از ابزارهای پنوماتیک اهمیت آموزش استفاده از این ابزار را به ما گوش زد می کند. در واقع اگر‌ ما ندانیم چگونه از ابزار پنوماتیک استفاده کنیم، ممکن است به خود و دیگران صدمات جبران ناپذیری را وارد کنیم یا این که به دستگاه آسیب برسانیم. به طور کلی پیش رفتن تکنولوژی به سمت استفاده از این ابزرآلات و جلوگیری از ضرر و زیان های مالی نشان دهنده اهمیت آموزش استفاده از ابزارهای پنوماتیک است. برای خرید ابزار بادی و پنوماتیک بر روی لینک کلیک نمائید.

نکات ایمنی در استفاده از ابزارهای پنوماتیک

نکات ایمنی در استفاده از ابزارهای پنوماتیک

از آنجایی که هیچ ابزاری بی خطر نیست، بنابراین ما باید نکات ایمنی در زمان استفاده از ابزارهای پنوماتیک را رعایت کنیم تا خود را از صدمات احتمالی دور کنیم و هم‌ چنین از آسیب دیدن دستگاه، جلوگیری کنیم. در ادامه یکسری از نکات مهم در استفاده از ابزار پنوماتیک را شرح داده ایم.

  1. از مهم ترین ابزارآلات ایمنی فردی، می توان محافظ چشم را نام برد تا در صورت پرتاب شدن قطعات، چشم ما از بلاهای احتمالی دور باشد.
  2. از محافظ گوش یا گوش بندهای بسیار قوی استفاده کنیم؛ زیرا سر و صدای دستگاه پنوماتیک، به مرور زمان به گوش ما آسیب می زند.
  3. ابزار و شیلنگ ها را قبل از استفاده بررسی کنید تا مطمئن شوید که مشکلی ندارند و نشتی در آن ها مشاهده نمی شود.
  4. از ابزارهای پنوماتیک، فقط برای محدوده مختص به فعالیتشان استفاده کنید و از آن ها در فعالیت های غیر مرتبط کار نکشید. این فعالیت شما ممکن است به خودتان و دستگاه آسیب برساند
  5. ابزار مربوطه را به درستی در جای خود محکم کنید تا از حرکت آن در حین استفاده جلوگیری شود.
  6. دست ها و سایر اعضای بدن خود را از قسمت های متحرک ابزار دور نگه دارید.
  7. اگر می خواهید قطعه ای را تنظیم یا تعویض کنید، حتما جریان هوا را قطع کرده و سپس کار‌خود را انجام دهید.
  8. دستورالعمل های شرکت سازنده یا توصیه های فروشنده را برای نگهداری و تعمیر کردن ابزار های پنومانیک را انجام دهید. قطعات فرسوده یا آسیب دیده را به سرعت تعویض کنید تا دستگاه همیشه سالم بماند.
  9. ابزار را در زمانی که استفاده نمی کنید در مکانی تمیز و خشک و مطمئن نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از ابزار های پنوماتیک

سخن پایانی

ابزارهای پنوماتیک، کار شما را بسیار ساده تر و راحت تر می کنند، اما برای این که بتوانیم به بهترین نحو کار خود را انجام دهیم، باید آموزش های لازم برای استفاده از این ابزار آلات را ببینیم. ما در این مطلب سعی کردیم برخی از مهمترین نکات برای استفاده از این محصولات را به شما آموزش دهیم و شما را برای کار با آن ها اماده کنیم. امیدواریم که این مطالب برایتان مفید واقع شده باشند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *