مقالات

راهنمای کامل انبر خارباز کن و خارجمع کن

راهنمای کامل انبر خارباز کن و خارجمع کن

حلقه های فنری به دو نوع خارجی و داخلی تقسیم می شوند؛ به طوری که بعضی از این فنرها به دور قطعه‌ای پیچیده شده و برخی از حلقه های فنری داخل فنر قرار دارند.انبر خارباز کن و خارجمع کن از ابزار کاربردی برای قرار دادن یا خارج کردن خارهای فنری در وسایل مختلف هستند. این نوع انبرها دست ها در انواع مختلفی تولید می شود و نحوه استفاده از آن‌ها راحت است. در این مقاله ضمن آشنایی ارائه راهنمای کامل انبر خارباز کن و خارجمع کن به مزایا و نوع عملکرد این ابزار می پردازیم.

انبر خارباز کن و خارجمع کن چیست؟

دو نوع انبر خارباز کن و خارجمع کن به صورت سر صاف و سر کج وجود داشته و انتخاب هر یک از این دو مدل به شفت یا دهنه مورد نظر بستگی دارد. این انبرهای مذکور از شماره 3 تا شماره 13 درجه بندی دارند و با توجه به بزرگی خار فنری باید یکی از سایزها انتخاب شود. در صورتی که از سایز دقیق انبر استفاده نشود باعث کج شدن سر انبر می شود. رایج ترین سایزهای انبر خارباز کن و خارجمع کن ها شماره‌های 4، 7 و 13 است که تقریبا می توان همه خارهای فنری را با آن‌ها باز کرد.

برای اینکه خارهای کوچک به راحتی بسته شوند، نوک این انبرها به دقت نازک شده اند. در این انبرها یک فنر تعبیه شده که باعث راحتی کار برای کاربر هنگام باز و بسته کردن انبر می شود.جهت خرید انواع ابزارهای دستی و عمومی بر روی لینک کلیک نمائید.

کاربرد انبر خارباز کن و خارجمع کن

نوک خار باز کن ها و خار جمع کن ها برای خارج کردن و قرار دادن حلقه یا خارها در وسایل گوناگون به شکل سوراخ های خار طراحی شده که باعث راحتی انجام این کار می شود. خار جمع کن برای در آوردن خارها و حلقه های داخلی کاربرد دارد. با فشردن دسته این انبرها قطر خارها کاهش می یابد و به راحتی از داخل قطعات بیرون می آیند.

بیشتر بخوانید: معرفی ابزار آلات عمومی و کاربرد آنها

کاربرد خارباز کن و خار جمع کن

نوع خار جمع کن قفل شونده این ابزار نیازی به وارد کردن فشار دائم و ثابتی به دسته ندارد؛ ولی در انواع دیگر برای اینکه قطعه‌ای که با نوک انبر گرفته شده سقوط نکند باید فشار ثابت و دائمی به دسته وارد کرد. در صورتی که خار یا حلقه به داخل دستگاه سقوط کند برای بیرون آوردن آن باید کل ادوات را باز کرد که هزینه زیادی دارد.

خار باز کن به منظور در آوردن حلقه ها یا خارهای خارجی به کار می رود. با فشردن دسته این انبر، دو سر آن از هم فاصله می گیرند. برای کار با انبر خار باز کن باید نوک این انبر را در قسمت زیر قطعه مورد نظر نگه داشت و با فشار دادن دسته آن، قطر خار را افزایش داد تا از جای خود بیرون آید. برای خارج کردن خارهای باز شده می‌توان از دست دیگر نیز کمک گرفت. البته در کارهای بزرگ که توسط مدل‌های قدرتی خار باز می شود نباید از دست استفاده کرد.

آشنایی با انواع انبر خارباز کن و خارجمع کن

بر اساس راهنمای کامل انبر خارباز کن و خارجمع کن، این ابزارها به پنج دسته مختلف با کاربردهای متفاوت به صورت زیر دسته بندی می شوند.

1.انبرهای خار باز کن و خار جمع کن تنظیم شونده

انبر تنظیم شونده می تواند هر دو فرآیند قرار دادن و خارج کردن خار را انجام دهد؛ برای تغیر حالت از کلیدی استفاده می شود. البته این نوع انبرها در مقایسه با دیگر انواع خار باز کن ها و خار جمع کن ها قدرت کمتری دارند.

2.انبرهای سری قابل تعویض

انبرهای خارج جمع کن و خار باز کن دارای چند سری هستند و می توانند طیف وسیعی از کارها را انجام دهند. انبرهای سری قابل تعویض از مدل های تنظیم شونده قوی‌تر بوده؛ ولی از مدل های ضعیف محسوب می شود.

3.انبر نوک خمیده

انبر خارباز کن و خارجمع کن از نوع نوک خمیده دارای زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه هستند این ویژگی سبب شده انبرهای نوک خمیده برای جاهایی که دسترسی مشکل است عملکرد بهتری داشته باشند.

4.خار جمع کن و خار باز کن قدرتی

انبرهای قدرتی در صنایع مختلف کاربرد دارند و در مقایسه با سایر انبرهای خار جمع کن و خار باز کند ابعاد و قدرت بیشتری دارند.

5. انبرهای قفل شونده

این نوع انبر خار جمع کن و خار باز کن برای افرادی که تجربه کار کمتری با این انبرها دارند مناسب است؛ زیرا قابلیت قفل شدن آن روی یک ریل دندانه دار و طراحی خاص دسته آن مانع از باز شدن ناگهانی سر این انبر می شود.

بیشتر بخوانید: 10 انبر کاربردی انواع انبر و موارد کاربرد هر کدام

نحوه استفاده از انبر خارباز کن و خار جمع کن

نحوه استفاده از انبر خارباز کن و خار جمع کن

در مورد نحوه استفاده این ابزارها در راهنمای کامل انبر خار باز کن و خار جمع کن باید بگوییم که نوک ریز این ابزار دستی آن را برای فرو کردن در داخل سایر وسایل برای در آوردن یا قرار دادن راحت خار یا حلقه در داخل آن وسیله بسیار راحت کرده است. بعد از اینکه نوک انبر داخل خار قرار گرفت با فشردن دستگیره می توان خار را در جای خود قرار داد یا آن را از جای خود خارج نمود. برای خارهای داخلی از نبر خار جمع کن و برای خارهای خارجی از نوع خار باز کن استفاده می شود.

مزایای استفاده از خاربازکن و خارجمع کن

انبرهای خار جمع کن و خار باز کن بسته به نوع خود دارای مزایایی هستند که می توانند برای خارج کردن یا بستن انواع حلقه و خار در وسایل مختلف استفاده شوند. همان طور که گفته شد این انبرها از آلیاژ کروم وانادیوم ساخته شده اند که موجب افزایش مقاومت و طول عمر آن ‌ها می شود. علاوه بر این روی این انبر فنری طراحی شده که کاربر می تواند انبر را به راحتی باز و بسته نماید.

مزیت دیگر این انبرها داشتن روکش اسفنجی روی دسته برای جلوگیری از عرق کردن دست و لیز خوردن انبر است. همچنین این روکش سبب خوش دستی، انبر شده و تا مدت زمان طولانی می توان انبر را به دست گرفت و کار انجام داد.

بیشتر بخوانید: مهمترین ابزار دستی در جعبه ابزار خانگی

جمع بندی

برندهای متعددی انواع انبر خارباز کن و خارجمع کن را با متریال های با سطح کیفیت مختلف تولید می کنند؛ بنابراین با توجه به کیفیت این محصولات با قیمت های متفاوتی به بازار عرضه می شوند. از برندهای مطرح تولید کننده انواع انبر خارباز کن و خارجمع کن می توان به برند رونیکس، استنلی، هامان، سفیر، میلان، توسن، ورتکس، صامو پرشین، اینکو، سونی، میلواکی و هیوندای اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *