ابزار پنوماتیک (بادی), ابزارهای برقی و شارژی, مقالات

ابزارهای پنوماتیک یا برقی؟ کدام برای شما مناسب تر است؟

ابزارهای پنوماتیک یا برقی؟

خرید ابزار برقی یا پنوماتیک (بادی)؟

به نظر شما ابزارهای پنوماتیک یا برقی؟ کدام برای شما مناسب تر است؟ اگر از افراد شاغل در صنایع گوناگون باشید، می‌دانید که ابزارها نقش اساسی در پیش‌برد هر صنعتی دارند. در واقع امروزه پیشرفت تکنولوژی سبب شده که ابزارها بیش از افراد در انجام دادن کارها سهیم باشند و انسان، بیشتر نقش نظارت بر انجام پروسه ساخت و تولید هر محصول را داشته باشد.

امروزه انواع ابزارهای گوناگون در جای جای دنیا تولید می‌شوند و هر یک از آن‌ها را به عنوان ابزار اصلی برای یک شغل در نظر می‌گیریم. برای مثال، یک مکانیک هرگز بدون ابزارآلات مکانیکی و گاراژی قادر به انجام کار خود نخواهد بود

دو نوع از ابزارهای رایج در بازار که ممکن است در انتخاب آن‌ها دچار تردید شوید، ابزارهای پنوماتیک و ابزارهای برقی هستند. ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد هر یک از آن‌ها سبب شده تا در شرایطی خاص، مورد استفاده قرار بگیرند. برای پاسخ به پرسش ابزارهای پنوماتیک یا برقی؟ کدام برای شما مناسب تر است، در این مقاله به مقایسه این دو نوع از ابزارها خواهیم پرداخت.

ویژگی‌ های ابزارهای برقی و شارژی

ابزارآلات برقی دسته پرکاربردی از ابزارها هستند که در جای جای صنعت به فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تقریباً هیچ کس نیست که اطلاعی از ابزارهای برقی نداشته باشد و نحوه عملکرد آن‌ها را نداند؛ با این حال به مرور مختصری درباره آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌ های ابزارهای برقی و شارژی

ویژگی ابزارهای برقی در محل کار

ابزارهای برقی تمام ابزارهایی هستند که از نیروی الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده می‌کنند. نیروی الکتریکی در این ابزارها در نهایت توسط موتور به کار تبدیل خواهد شد. ابزارهای برقی به طور کلی به دو دسته ابزارهای برقی و شارژی تقسیم می‌شوند که در هر دو، انرژی الکتریکی استفاده می شود؛ با این تفاوت که ابزارهای برقی مستقیماً به جریان برق متصل می‌شوند و ابزارهای شارژی منبعی برای ذخیره انرژی الکتریکی دارند. با این حال مکانیزم عمل هر دو به یک شکل است.

از جمله ویژگی ابزارهای برقی می‌توان به استفاده گسترده و انواع گوناگون آن‌ها اشاره کرد. تقریباً هر ابزاری که نیاز داشته باشید را می‌توانید در میان ابزاری برقی بیابید. از سوی دیگر دسترسی آسان به برق در اغلب محیط‌ها سبب شده تا استفاده از ابزارهای برقی آسان باشد. با این حال اگر در نقاطی فعالیت داشته باشید که به انرژی الکتریکی دسترسی ندارید، استفاده از ابزارهای برقی ممکن نخواهد بود. از دیگر ویژگی های ابزارهای برقی در محل کار می‌توان به استفاده آسان از آن‌ها اشاره داشت. همچنین در صورت بروز مشکل، تعداد افراد متخصص در تعمیر این ابزارآلات به قدری هست که بتوانید آن را به آسانی تعمیر کنید.

اگر قصد خرید ابزارآلات شارژی را دارید، باید بدانید که باتری آن‌ها ممکن است پس از مدتی دچار ایراداتی شود. به طور میانگین هر سال ۲۵ درصد از توان باتری این دستگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ با این حال برای زمان‌هایی که به برق دسترسی ندارید، ابزارهایی شارژی می‌توانند مناسب باشند. حالا به نظر شما ابزارهای پنوماتیک یا برقی؟ کدام برای شما مناسب تر است؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار برقی با کیفیت

 ویژگی های ابزارهای پنوماتیک یا بادی

برای آن که با ابزارهای پنوماتیک آشنا شوید، بهتر است مروری بر علم پنوماتیک داشته باشیم. پنوماتیک شاخه‌ای از مکانیک سیالات است که در آن از سیال تراکم‌پذیر برای ایجاد نیروی مکانیکی استفاده می‌شود. ابزار پنوماتیک نیز بر اساس همین علم تولید می‌شود. در این ابزارها کمپرسور، گاز فشرده را وارد موتور پنوماتیک می‌کند و این موتور از گاز، کار را پدید می‌آورد.

 ویژگی های ابزارهای پنوماتیک یا بادی

در گذشته ابزارهای پنوماتیک یا بادی تنها در قسمت‌های خاصی از صنعت مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما امروزه استفاده‌های متعددی از این ابزارها می شود. علاوه بر آن، پیش‌تر تنها برخی از شرکت‌های بزرگ علم تولید ابزارهای پنوماتیک را داشتند؛ حال آن که امروزه تولیدکنندگان این دستگاه‌ها به طرز چشم‌گیری افزایش یافته‌اند.

در بیان ویژگی های ابزارهای پنوماتیک می‌توان به موارد متعددی اشاره داشت که چند مورد از آن‌ها را در ادامه بیان کرده‌ایم:

  • ابزارهای پنوماتیک به سبب استفاده از باد، ابزارهای قدرتمندی هستند.
  • قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند.
  • امنیت این ابزارها نیز تا حدود زیادی تضمین‌شده است.
  • ابزارهای پنوماتیک سبک و قابل حمل هستند.
  • این ابزارها به آسانی قابل استفاده‌اند.
  • انرژی مصرفی ابزارهای پنوماتیک در مقایسه با سایر ابزارها کمتر است.
  • استهلاک و نیاز به تعمیر این ابزارها کم‌تر است و در صورت خراب شدن هم، به هزینه کمتری برای تعمیر نیاز دارند.

با این حال معایبی نیز برای این ابزارها گفته می‌شود که پیش از خرید باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشید. به عنوان مثال باید بدانید که هزینه کمپرسور بادی می‌تواند گران باشد. همچنین نگهداری از آن‌ها اهمیت زیادی دارد؛ چرا که به آب و خشکی بیش از حد حساس‌اند.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از ابزار های پنوماتیک

 مقایسه ابزارهای بادی و برقی

حال با مقایسه ابزارهای بادی و برقی می‌توان بهترین گزینه را از میان آن‌ها انتخاب کرد. چند مورد از تفاوت‌های میان ابزارها را در ادامه بررسی کرده‌ایم:

  • ابزارهای پنوماتیک در مقایسه با ابزارهای برقی ارزان‌تر هستند.
  • ابزارهای پنوماتیک را می‌توان به دفعات تعویض کرد.
  • از جمله ویژگی های ابزارهای پنوماتیک می‌توان به سبکی و کوچکی آن‌ها اشاره داشت.
  • کمپرسورهای هوا که برای ابزارهای پنوماتیک استفاده می‌شوند ارزان نیستند.
  • شیلنگ هوای باکیفیت نیز قیمت بالایی دارد.
  • کمپرسور هوا صدای زیادی تولید می‌کند.
  • برای استفاده از ابزارهای برقی برخلاف ابزارهای بادی که هوا را در کمپرسور ذخیره می‌کنند، باید همیشه به برق دسترسی داشته باشید.
  • ابزارهای برقی به سبب اتصال به پریز برق، حرکت شما را محدود می‌کنند.

کدام ابزار برای شما مناسب تر است؟

در پاسخ به پرسش « ابزارهای پنوماتیک یا برقی؟ کدام برای شما مناسب تر است؟ »باید گفت که اغلب متخصصان در حوزه‌های مختلف، از هر دوی این ابزارها استفاده می‌کنند. با توجه به این که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند، شاید بد نباشد که هر یک از ابزارها را از یک نوع انتخاب کنید. همه چیز به موقعیت و شرایط شما برمی‌گردد.

اگر به ابزارهای قابل حمل نیاز دارید، ابزارهای پنوماتیک را انتخاب کنید. اگر هزینه خرید کمپرسور باد در نظرتان زیاد است، می‌توانید از ابزارهای برقی استفاده کنید. بهتر است انتخاب بر اساس شرایط کار و محیط آن انجام شود. توجه داشته باشید که برای تخمین هزینه‌ها باید مجموع هزینه‌های تمام شده را در نظر بگیرید؛ حتی هزینه تعمیرات احتمالی و مواردی از این دست.

بیشتر بخوانید: نکات ایمنی در زمان استفاده از ابزارهای پنوماتیک

نتیجه گیری

پیش از خرید ابزارهای پنوماتیک یا برقی؟ بهتر است ویژگی ابزارهای برقی در محل کار و ویژگی های ابزارهای پنوماتیک را مورد بررسی قرار داده و از کارشناسان فروش ابزارمال نیز برای انتخاب بهترین مورد کمک بگیرید. هیچ چیز به اندازه تحقیق و مشورت به شما در اتخاذ تصمیم بهتر کمک نخواهد کرد. توجه داشته باشید که نیاز نیست همه ابزارآلات خود را از یک نوع تهیه کنید؛ هر یک از آن‌ها باید بسته به ویژگی‌ها و نیازهای شما انتخاب شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *