ابزار پنوماتیک (بادی), مقالات

نحوه نگهداری از ابزار های پنوماتیک

نحوه نگهداری از ابزار های پنوماتیک

استفاده از ابزار های پنوماتیک یا بادی به خاطر مزایا و ویژگی‌هایی که دارند، کارهای تعمیراتی را بسیار آسان نموده‌اند. با توجه به کاربردهای گوناگون این ابزارها، لازم است تعمیرکاران و نیروهای فنی با نحوه نگهداری از ابزار های پنوماتیک آشنا باشند تا برای حفظ سلامت هر چه بیشتر ابزارهای خود، تلاش کنند.

ابزارهای بادی نباید در برابر رطوبت، گردوغبار و تابش نور خورشید قرار بگیرند. عوامل آسیب‌زای محیطی مانند رطوبت که باعث زنگ‌زدگی این ابزارها می‌شوند، به‌شدت برای ابزارآلات پنوماتیک مضر هستند. همچنین ورود عوامل خارجی مانند گردوغبار، می‌تواند عملکرد آن‌ها را دچار اختلال کند. توجه به این نکات کوچک اما مهم، در نحوه استفاده بهینه از ابزارهای پنوماتیک تأثیر دارد. به همین خاطر در این نوشتار قصد داریم شما را با ملزومان نگهداری پیشگیرانه برای ابزار های بادی و پنوماتیک و نحوه استفاده درست از این ابزار ها آشنا کنیم.

نحوه استفاده بهینه از ابزار های پنوماتیک

برای اشاره به نکاتی درباره نحوه استفاده بهینه از ابزارهای پنوماتیک باید بدانید که روانکاری منظم برای این ابزار ها ضروری است؛ بنابراین به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید. یکی دیگر از نکات مهم درباره نحوه نگهداری از ابزار های پنوماتیک، جلوگیری از ورود رطوبت به درون ابزارهای بادی یا پنوماتیک است. توجه به این نکات بسیار ساده، می‌تواند طول عمر این ابزارها را افزایش دهد و راندمان کار شما را نیز بهبود ببخشد.

این ابزار ها که معمولاً یک موتور پنوماتیک دارند در صنایع مختلفی مانند نصب قطعات ماشین و صنایع چوب، راه‌سازی، مونتاژ و صنایع ذوب فلزات مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما توجه به طریقه نگهداری از ابزار های پنوماتیک و رعایت نکات ایمنی جزو مواردی است که نباید از آن غافل شوید.

بیشتر بخوانید: ویژگی های مهم ابزارهای بادی و بنزینی

نگهداری از ابزار های پنوماتیکی

نگهداری از ابزار های پنوماتیکی به چه معناست؟

اگر می خواهید بدانید که نگهداری از ابزار های پنوماتیکی به چه معناست و چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهید تا ابزاری سالم داشته باشید، به نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانید در محیط های صنعتی از ابزارهای خود به‌صورت اصولی و درست نگهداری کنید.

سرویس ابزار های پنوماتیکی

در توضیحاتی که درباره نحوه نگهداری از ابزار های پنوماتیک آورده شد، اشاره کردیم که این ابزارآلات بادی باید به‌صورت مرتب روغن‌کاری شوند. سرویس کردن این ابزارها به معنای این است که بعد از کارکرد های طولانی و در دوره‌های مشخصی دستگاه را بازبینی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را روغن‌کاری نمایید.

این ابزار ها معمولاً بدون استفاده از روغن کار می کنند؛ بنابراین روغن کاری آن ها در زمان سرویس دستگاه ضرورت بالایی دارد. همیشه قبل از شروع فعالیت با این نمونه ابزارها چند قطره روغن را در محلی بریزید که هوای فشرده از آنجا وارد دستگاه می‌شود. به این صورت می‌توانید کارکرد مطلوب ابزار خودتان را تضمین کنید.

بیشتر بخوانید: ابزارهای پنوماتیک یا برقی؟ کدام برای شما مناسب تر است؟

نگهداری ابزارهای پنوماتیک در محل مناسب

یکی دیگر از نکات نگهداری از ابزار های پنوماتیک استفاده از رطوبت گیر است. اگر به صورت مداوم از ابزار های پنوماتیکی استفاده می کنید، بهتر است حتماً این ابزار ها دارای رطوبت گیر باشند. چرا که وجود رطوبت می‌تواند در عملکرد قطعات این ابزار ها اختلال ایجاد کند؛ بنابراین حتماً ابزارآلات خود را در محلی نگهداری کنید که از رطوبت به دور باشند.

یکی دیگر از مواردی که باعث وجود بروز مشکل در عملکرد این ابزار ها می شود، ورود عوامل خارجی مانند گرد و خاک است؛ بنابراین به هیچ وجه این ابزارها را در محلی که گرد و خاک وارد آن می‌شود، قرار ندهید و ابزارآلات خود را همیشه داخل پوشش مناسب قرار دهید.

اگر این ابزارها در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند گرما و اشعه های مضر خورشید می‌تواند باعث خرابی آن ها شود. این ابزار ها دارای فیلتر هوا هستند و اگر به صورت مرتب بررسی یا تعویض شوند برای عملکرد بهینه آن ها مناسب‌تر است.

ابزار های پنوماتیکی را پس از استفاده تمیز کنید

استفاده از ابزار آلات مناسب برای انجام تعمیرات یکی از نکاتی است که باید حتماً به آن توجه داشته باشید. چنانچه ابزارهای اشتباه را برای کارهای ساده استفاده کنید، قطعاً مشکلات بزرگی برای کار و ابزار شما پیش می آید؛ اما نکته‌ای که قصد داریم در این بخش به آن اشاره کنیم، تمیز کردن ابزار های بادی پس از استفاده است. بهتر است هر بار که از این ابزارها استفاده می‌کنید آن را تمیز کنید و در محل مورد نظر خود قرار دهید تا طول عمر آن ها افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بیشتر بخوانید: نکات ایمنی در زمان استفاده از ابزارهای پنوماتیک

ابزار های پنوماتیکی را پس از استفاده تمیز کنید

اتصالات ابزار های پنوماتیک را بررسی کنید

توجه داشتن به اتصالات ابزار های بادی باعث می شود تا در صورت شل شدگی پیچ و مهره ها به سرعت متوجه شوید و جلوی لرزش و حرکت های اضافی دستگاه را بگیرید. همیشه قبل از استفاده، بررسی کنید که اتصالات و پیچ و مهره ها سفت باشند. قرار داشتن شلنگ های دستگاه نیز در سر جای خودشان جزو نکات مهمی است که در نحوه نگهداری از ابزار های پنوماتیک باید به آن توجه نمایید.

مخزن ابزارهای پنوماتیک را تخلیه کنید

برای نگهداری از ابزار های پنوماتیک بهتر است مخرن آنها تخلیه شود. تخلیه مخزن این ابزار ها باعث می شود تا رطوبت جذب شده در مخازن هوا تخلیه شود و از زنگ‌زدگی قطعات داخلی جلوگیری به عمل آید. برخی از این ابزارها خودشان دارای شیر های خروجی هستند، اما در ابزارهایی که برای ساخت آن ها از شیر خروجی استفاده نشده، باید پس از چند بار استفاده، مخزن آن ها از کمپرسور هوا جدا شود تا اگر رطوبتی در داخل مخزن است خشک شود.

ملزومات نگهداری پیشگیرانه برای ابزار های پنوماتیک

  • ملزومات پیشگیرانه برای نگهداری از ابزار های پنوماتیک مانند رطوبت گیر یا فشار شکن می‌تواند از فرسودگی این ابزارها جلوگیری کند. چرا که وجود رطوبت در این ابزار ضررهای جبران ناپذیری را برای ابزارهای بادی دارد.
  • فیلتر نیز یکی دیگر از ملزومات ابزارهای بادی است که می‌تواند از ورود گردوغبار به داخل این ابزار جلوگیری نماید.
  • یکی دیگر از ملزومات نگهداری از ابزار های پنوماتیک، روان کننده است. روان کننده ها به واسطه روغن کاری مداوم، سبب افزایش طول عمر دستگاه می‌شوند.
  • رگلاتور نیز یکی دیگر از ملزوماتی است که مورد نیاز ابزارهای بادی می باشد. رگلاتور می‌تواند سطح فشار باد یا همان PSI را کنترل کرده و در حالت استاندارد نگه دارد. به دلیل اینکه انتخاب فشار نادرست برای عملکرد ابزار های بادی مضر است، بهتر است حتماً از رگلاتور استفاده نمایید.
  • به کارگیری تجهیزات مناسب، مانند شلنگ ابزار بادی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهتر است شلنگ هایی انتخاب شوند که مخصوص ابزار بادی هستند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار بادی پنوماتیک

کلام پایانی

ابزار های پنوماتیکی بیشتر برای استفاده در محیط های صنعتی و برای انجام کارهای سنگین کاربرد دارند؛ اما نحوه نگهداری از ابزار های پنوماتیک بسیار مهم است. چرا که علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه می‌تواند در بهبود روند کار نیز تأثیر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *