مقالات

تفاوت کارواش دینامی و ذغالی

تفاوت کارواش دینامی و ذغالی

انتخاب درست کارواش دینامی یا ذغالی به نحوه استفاده و کاربرد کارواش بستگی دارد. این دستگاه ها کاربردهای گسترده ای دارند و برای شستشوی پکیج، خودرو، محوطه، نمای ساختمان، قطعات چرب و درختان به کار می روند. از لحاظ نوع موتور کارواش ها به دو دسته دینامی و ذغالی تقسیم می شوند که کارواش با موتور ذغالی کاربردهای خاصی دارد؛ اما کارواش با موتور دینامی از مزایای بیشتری برخوردار است. در این مطلب توضیحات بیشتری در مورد تفاوت کارواش دینامی و ذغالی و ویژگی های آن ها ارائه می شود.

تفاوت کارواش دینامی و ذغالی چیست؟

به طور کلی تفاوت کارواش دینامی و ذغالی در قیمت و نوع موتور، استحکام، تولید صدا، طول مدت زمان کار کارواش و زمان تعویض موتور این دو دستگاه است. نوع سیم پیچی موتور در کارواش دینامی به گونه ای طراحی شده که برای انجام کارهای طولانی مدت مناسب می باشد؛ از این رو این نوع موتور سبب کاهش استهلاک و افزایش کارایی کارواش می شود. البته کارواش دینامی نسبت به کارواش ذغالی قیمت بالاتر و وزن بیشتری دارد که از معایب کارواش دینامی به شمار می رود.

استهلاک کارواش های ذغالی بیشتر است؛ ولی وزن قیمت کمتری در مقایسه با کارواش دینامی دارد. علاوه بر این تولید صدای بیشتر در کارواش های دینامی و نیاز به تعویض یک بار در طول سال از مهم ترین تفاوت های کارواش دینامی و ذغالی محسوب می شوند. چنانچه قصد خرید کارواش برقی را دارید می توانید بر روی لینک کلیک نمائید.

ویژگی های کارواش دینامی و ذغالی

در این بخش مقاله به بررسی ویژگی های کارواش دینامی و ذغالی از لحاظ نوع موتور و نحوه عملکرد این کارواش ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید : معرفی کف پاش کارواش خانگی و صنعتی و کاربردهای آن

ویژگی های کارواش دینامی و ذغالی

موتورهای کارواش دینامی یا القایی

موتورهای القایی یا اینداکشن که به موتورهای دینامی نیز معروف هستند و در دو نوع موتور تک فاز و سه فاز ساخته می شوند. این موتورها با جریان متناوب برق کار می کنند و قدرت موتورهای سه فاز نسبت به موتورهای تک فاز بیشتر است. موتورهای دینامی یا القایی در انواع کارواش های دینامی به کار می روند و در این نوع موتورها نسبت به موتورهای ذغالی انرژی کمتری مصرف می شود. همچنین هزینه نگهداری موتورهای دینامی به طور متوسط کمتر از موتورهای ذغالی است.

نحوه عملکرد موتورهای القایی یا دینامی

یکی از ویژگی های کارواش های دینامی و ذغالی، نحوه عملکرد خاص این دو نوع دستگاه است. در موتورهای القایی نحوه کار به این صورت هست که جریان الکتریسیته متناوب (AC)به سیم پیچ های استاتور متصل شده و با گذر از این سیم ها به نیروی الکترو مغناطیس تبدیل می شود. سپس میدان های مغناطیسی متقابلی در روتور و استاتور به وجود می آید که در اثر آن میدان، محور چرخنده یا روتور شروع به چرخش می کند. در ادامه موتور آغاز به کار کرده و باعث تبدیل انرژی الکتریکی تبدیل به الکترومغناطیس می شود و در نهایت به حرکت مکانیکی تبدیل می گردد.

بیشتر بخوانید: راهنمای انواع نازل کارواش خانگی

موتورهای کارواش های ذغالی یا یونیورسال

بیشترین کاربرد موتورهای کارواش ذغالی در دستگاه ها و ابزارآلات خانگی است و از جمله ویژگی های این موتورها نسبت به موتورهای دینامی می توان به تولید صدای بیشتر توسط موتورهای ذغالی اشاره کرد. همچنین در موتورهای ذغالی وجود ذغال سبب جرقه و گرم شدن موتور می شود و این گرما در کاهش عمر مفید موتورهای ذغالی تاثیر زیادی دارد.

نحوه عملکرد موتورهای ذغالی

در موتور کارواش های ذغالی یا یونیورسال به صورت مستقیم جریان الکتریسیته از طریق براش یا جاروبک که از جنس کربن یا ذغال صنعتی است به روتور انتقال می باید و موتور شروع به کار می کند. البته در طی فرآیند انتقال مستقیم جریان به بخش چرخنده موتور مشکلاتی مثل هدر رفت انرژی از طریق اصطکاک به وجود می آید. علاوه بر این بر اثر اصطکاک، رتور و ذغال دچار ساییدگی شده و جرقه می زنند که باعث افزایش هزینه های تعویض قطعات و نگهداری کارواش می شود.

بیشتر بخوانید : بهترین موتور برق خانگی چیست؟

مزایای کارواش دینامی و ذغالی

تا اینجای مقاله به بیان تفاوت کارواش های دینامی و ذغالی و ویژگی های آن ها از نظر نوع موتور و نحوه عملکردشان پرداختیم در این بخش مزایای کارواش دینامی و ذغالی را بررسی می کنیم.

مزایای کارواش ذغالی

  • هزینه تعمیر پایین کارواش های ذغالی
  • قیمت ارزان تر نسبت به کارواش دینامی
  • مناسب در مصارف خانگی و کارهای معمولی
  • وزن سبک و قابل حمل کارواش های ذغالی
  • تعویض ذغال با قیمت پایین و حداقل یک بار در سال

مزایای کارواش دینامی

  • طول عمر و دوام بالاتر نسبت به کارواش های ذغالی
  • مناسب برای کاربردهای صنعتی و خانگی
  • تولید صدای کم نسبت به کارواش ذغالی
  • کاربرد مناسب برای کارهای طولانی مدت
  • میزان استهلاک کم نسبت به کارواش های ذغالی

بیشتر بخوانید : روغن موتور کارواش خانگی چیست؟

کارواش دینامی بهتره یا کارواش ذغالی؟

انتخاب نوع کارواش برای مصارف خانگی یکی از دغدغه های مصرف کنندگان این دستگاه ها است؛ در این مورد باید گفت به طور کلی این دو کارواش برتری خاصی نسبت به هم ندارند. در قسمت های قبل مقاله به بررسی ویژگی های کارواش دینامی و ذغالی و بیان تفاوت های این دو سیستم پرداختیم و مزایای هر یک را به طور جداگانه بیان کردیم که با مطالعه این موارد می توانید انتخاب بهتری در مورد خرید کارواش دینامی و ذغالی داشته باشید. بسته به نوع کاری که از کارواش انتظار دارید می توان یکی از این دو کارواش را خریداری کرد و از افراد آگاه برای این کار مشورت گرفت.

کارواش دینامی بهتره یا کارواش ذغالی؟

برای مثال خرید کارواش ذغالی برای انجام کارهای ساده مثل شستشوی حیاط منزل یا ماشین آن هم برای دفعات کم یک انتخاب خوب خواهد بود؛ زیرا این نوع کارواش سبک تر و قابل جابه جایی است و در مقایسه با کارواش دینامی قیمت ارزان تری دارد. اما برای استفاده زیاد از کارواش و انجام کارهایی مثل شستن قطعات چرب و روغنی در کارگاه‌ ها یا استفاده از این دستگاه در کارواش ها برای شستن تعداد زیادی ماشین باید کارواش های دارای دوام و مقاومت بیشتری را خریداری کرد. کارواش های دینامی به دلیل طول عمر طولانی تر و امکان کارکردن برای مدت طولانی برای انجام چنین کارهایی مناسب هستند.

جمع بندی

با توجه به آنچه گفته شد کارواش های خانگی از نظر نوع موتور در دو گروه کارواش های دینامی و ذغالی دسته بندی شده اند. همچنین این کارواش ها مزایا و معایبی دارند که در این بین کارواش با موتور دینامی در مقایسه با کارواش با موتور ذغالی مزایای بیشتری دارد. با توجه به ویژگی های کارواش های دینامی و ذغالی هر یک از این دستگاه ها موارد استفاده خاصی داشته و باید در موقعیت های مناسب به کار گرفته شوند.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *