مقالات

نحوه تنظیم گشتاور دریل شارژی

نحوه تنظیم گشتاور دریل شارژی

یکی از ابزارهای پرکاربرد که بیشتر در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، دریل شارژی نام دارد. یکی از انواع سوالات مهم به هنگام خرید دریل شارژی و استفاده از آن، نحوه تنظیم گشتاور دریل شارژی است. در واقع هر زمان که ما نیاز به انجام کاری با این دستگاه داریم، نیاز است که گشتاور آن را در درجه ای قرار دهیم که به درستی سوراخ کاری یا تنظیم پیچ ها انجام شود. در این مطلب ما تصمیم بر این موضوع گرفتیم تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این موضوع را خدمت شما ارائه دهیم. همراه ما باشید.

گشتاور دریل شارژی چیست

قبل از این که به سراغ نحوه تنظیم گشتاور دریل شارژی برویم، بهتر است ابتدا به این موضوع بپردازیم که اصلا گشتاور دریل شارژی چیست. قطعا میدانید که برای استفاده از ابزارهای چرخشی مانند دریل، ما نیاز به نیرویی داریم که بتواند آن را حرکت دهد. این نیرو به نام نیروی گشتاور معرفی می شود و اگر بخواهیم آن را اندازه گیری کنیم، بر حسب نیوتن متر محاسبه می گردد. گشتاور در واقع حداکثر نیروی و سرعت را به هنگام کار با دریل مشخص می کند.

گشتاور دریل شارژی با استفاده از ابزارهایی که روی دریل قرار دارد، انتخاب شده و قدرت لازم را به برای ایجاد حفاری یا پیچ کاری به شما می دهد. این نیرو می تواند با تغییر اعداد متفاوت ارائه دهد و همین موضوع باعث می شود تا شما نیاز به آموزش نحوه تنظیم آن را داشته باشید. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

اعداد روی دریل شارژی و مفهوم این شماره ها

برای این که بتوانید به درستی تنظیم گشتاور دریل شارژی را انجام دهید، مهم است که با اعداد روی دریل شارژی و مفهوم این شماره ها آشنا باشید  حداقل اطلاعات مختصری را در رابطه با آنها دریافت کنید.

اعداد روی دریل شارژی و مفهوم این شماره ها

همان طور که در بخش قبلی به این موضوع پرداختیم، اعداد درج شده روی دریل نشان دهنده میزان گشتاور این دستگاه است. این اعداد دارای یک استاندارد مشخصی هستند و به صورت یک واحد عمل می کنند. مانند تمامی اعداد درج شده بر روی دستگاه ها، آن ها نیز از یک شروع شده که کمترین گشتاور را با خود به همراه داشته و تا عدد 24 قابلیت تغییر را با خود به همراه دارد.

این شماره ها، میزان قدرت و همچنین سرعت دستگاه را مشخص می کنند. در اصل از سویی دیگر می توان گفت که شما باید متناسب با کاری که قرار است انجام دهید، از اعداد درج شده روی دستگاه استفاده کنید. برای این که درک بهتری از این اعداد داشته باشید، ما مثالی را با توجه به دریل شارژی آروا مدل ۵۸۰۴ در زیر ارائه داده ایم:

  • گشتاور ۱ تا ۴: برا ی بستن پیچ های ریز
  • گشتاور ۵ تا ۷: برای بستن پیچ ریز در مواد نرم
  • گشتاور ۸ تا ۱۰: برای بستن پیچ های ریز در مواد نرم و سخت
  • گشتاور ۱۱ تا ۱۳: برای بستن پیچ های سخت
  • گشتاور ۱۴ تا ۱۶: برای بستن پیچ های بزرگتر

بهتر است بگوییم که گشتاور دریل شارژی با توجه به این اعداد معمولا در هر یک از مدل های معرفی شده در بازار به یک شکل است؛ مگر این که دریل شارژی عملکردی خاص را از خود نشان دهد که در این طور مواقع نیاز است برای دانستن مفهوم این اعداد به دفترچه دریل مراجعه کنید.

گشتاور دریل شارژی چقدر است

قطعا با توضیحاتی که از ابتدا تا به این قسمت ارائه دادیم، برایتان این سوال پیش آمده است که اصلا گشتاور دریل شارژی چقدر است و آیا می تواند نیاز ما انجام انواع کارهای خانگی و تا حدودی صنعتی را تامین کند.

گشتاور دریل شارژی چقدر است

در ابتدا باید بگوییم که نمی توان یک عدد مشخص را برای این که بگوییم گشتاور دریل شارژی چقدر است، ارائه دهیم؛ چرا که هر یک از دریل های شارژی با توجه به ایم که دارای چه قدرت موتور یا ولتاژ باتری هستند، می توانند گشتاور متفاوتی را برای خود به همراه داشته باشند.

برای این که بدانید گشتاور دریل شارژی مد نظر شما چقدر است، بهتر است اطلاعات لازم را قبل از خرید از فروشنده دریافت کرده و یا از طریق دفترچه ای که در بسته بندی دستگاه قرار دارد، به مطالعه این اطلاعات بپردازید.

در نظر داشته باشید که دانستن این که دریل خریداری شما تا چه اندازه می تواند چرخش را با سرعت مناسب ارائه دهد، بسیار مهم است و این موضوع را باید حتما قبل از خرید دریل بررسی کنید؛ زیرا اگر دریل خریداری شده شما آنطور که باید گشتاور مناسب را برای خود به همراه نداشته باشد، عملا خریدی که انجام داده اید اشتباه بوده و دریل بلا استفاده خواهد بود.

نحوه تنظیم گشتاور دریل شارژی

دیگر نوبت به این رسیده است تا در کنار یک دیگر به بررسی نحوه تنظیم گشتاور دریل شارژی بپردازیم. در نظر داشته باشید که تنظیم گشتاور دریل شارژی شما باید با توجه به کاربرد آن انجام شود. پس از این که کاری که قرار است با دریل انجام دهید را مشخص کردید، مراحل زیر را برای تنظیم گشتاور دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا باید گشتاورشنج دریل شارژی را پیدا کنید. اعداد معرفی شده در بخش های قبل روی حلقه در پشت سه نظام قرار دارد.
  • مرحله دوم: در قدم بعد، باید میزان سرعتی که می خواهید به هنگام کار از آن بهره بگیرید را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر یک پیچ کاری ساده دارید، می توانید گشتاور را بین عدد 1 الی 4 قرار دهید.
  • مرحله سوم: در این مرحله، اگ قصد دارید پیچ کاری یا سوراخ کاری را روی سطوح سخت تری مانند چوب انجام دهید، به مراتب گشتاور را روی عدد 5 الی 8 تنظیم کنید.

این کار را تا انتها بر اساس این که قرار است روی چه جسمی پیچ کاری را انجام دهید و از طرفی دیگر، چقدر این کار عمق دارد، می توانید گشتاور را تا عدد 24 بالا ببرید. در نظر داشته باشید که گشتاور 24 می تواند تا عمق 75 میلی متری، سوراخکاری را انجام دهد.

سخن پایانی

در این مطلب ما به تمامی اطلاعات در رابطه با تنظیم گشتاور دریل شارژی پرداختیم. با توجه به نکاتی که در اختیار شما قرار دادیم، می توانید به درستی گشتاور دریل شارژی را تنظیم کرده و به انجام فعالیت مد نظر خود بپردازید. در نظر داشته باشید که اگر نیاز به دریلی دارید که باید عمقی بیش از 75 میلی متر را به وجود آورد، قطعا دریل شارژی مناسب شما نیست و می بایست به سراغ دریل های دیگر با گشتاور قوی تری بروید.

مطالب مرتبط:

2 دیدگاه در “نحوه تنظیم گشتاور دریل شارژی

  1. حسین.آذرخش گفت:

    باسلام وخسته نباشیدوآرزوی توفیق برایتان،ازراهنمایی وخدمات ارزنده شما بسیار سپاس گذارم،واقعا مطالبی بدردبخوررابصورت واضح ومختصرومفیددراختیارکاربرانگذاشتید بسیارعالی متشکرم.🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    1. admin10 گفت:

      با سلام و ارادت جناب آذرخش، ممنون از ثبت نظرتون. موفق و موید باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *