مقالات

مهمترین ابزار دقیق در صنعت

مهمترین ابزار دقیق در صنعت

مهمترین ابزار دقیق در صنعت

امروزه دنیای صنعت و استفاده از ابزارهای اندازه گیری دقیق آنقدر با یکدیگر آمیخته شده اند که نمی توانیم آن ها را از هم جدا کنیم، در واقع به زبان ساده می توان گفت که کاربرد ابزار دقیق در صنایع مختلف، هسته اصلی هر پروژه محسوب می شود که پیش بردنش بدون این تجهیزات تقریبا غیر ممکن است. از همین جهت قرار است در ادامه به معرفی مهمترین ابزار دقیق در صنایع مختلف بپردازیم و شما را با ضروری ترین جزئیات آن آشنا کنیم. پس در این مقاله از ابزار مال همراه ما باشید.

معرفی مهم ترین ابزار دقیق در صنایع متفاوت

پیش از آنکه بخواهیم با این ابزار دقیق در صنعت آشنا شویم، شاید بد نباشد بدانید که اصلا ابزار دقیق چیست و چه اهمیتی دارد؟ ابزارهای دقیق از اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در پروژه های صنعتی هستند که احتمالا شما هم بارها نام شان را شنیده اید. این ابزار همانطور که از نام شان پیداست جهت اندازه گیری طراحی شده اند، اما تفاوت اصلی آن ها در دقیق بودن شان است.

به این ترتیب ابزار دقیق در صنعت برای اندازه گیری هایی با کمترین میزان خطا مورد استفاده قرار می گیرند و برای سنجش کمیت های مختلفی مانند دما، فشار، سطح PH، غلظت گازها و.. کاربرد دارند. از مهمترین ابزار دقیق در صنعت می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

. سطح سنج

. دما سنج

. فلومتر

. فشار سنج

. ارتفاع سنج

. دبی سنج

. آنالیزورهای گاز

. لود سل

. انواع کنترل کننده ها

. غلظت سنج ها

. و..

کاربرد ابزار دقیق در صنایع مختلف

کاربرد ابزار دقیق در صنایع مختلف

همانطور که پیش از این گفته شد؛ مهمترین ابزار دقیق در صنعت برای اندازه گیری پارامترهای مختلفی همچون سرعت، لرزش، درجه حرارت، غلظت، فشار و.. به کار می روند و به همین علت وجودشان در‌هر پروژه صنعتی الزامیست. در این زمینه رایج ترین و مهمترین کاربردهای ابزار دقیق در صنایع مختلف به شرح زیر می باشد:

. استفاده در صنعت کشتی سازی جهت اندازه گیری فشار در سیستم های هیدرولیک، اندازه گیری عمق دریا، کنترل سیستم های مختلف در کشتی و..

. کاربرد در صنایع پتروشیمی و شیمیایی به منظور کنترل فرآیندهای متفاوت و اندازه گیری سطح تراکم در خنک کننده ها، ستون های تقطیر و مخازن ذخیره سازی، کنترل فشار خازن و…

. استفاده در صنایع نفتی و گازی به منظور کنترل و اندازه گیری فشار در پمپ ها، سنجش جریان در خط لوله ها، بررسی سطوح تراکم در کشتی های ذخیره سازی و..

. استفاده گسترده در صنایع داروسازی جهت کنترل فرآیندها، بررسی وضعیت هوای محیط، اندازه گیری رطوبت و دما، نظارت بر میزان فشار دستگاه ها و..

. کاربرد در صنایع غذایی و نوشیدنی و اندازه گیری میزان رطوبت، کنترل دما، طبقه بندی مواد مختلف و..

. استفاده در نیروگاه ها و صنایع تصفیه آب جهت سنجش دما، کنترل مکانیسم ها، تصفیه دقیق، نگهداری و تعمیرات بخش های مختلف و..

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید ابزار برقی با کیفیت

اجزای عمومی یک سیستم ابزار دقیق

کاربردهای مختلف مهمترین ابزار دقیق در صنعت، به خوبی نشان دهنده اهمیت این تجهیزات و ضروری بودن شان در پروژه های مختلف است. در این زمینه بهتر است بدانید که اجزای عمومی یک سیستم ابزار دقیق متشکل از ۳ بخش مختلف است که عموما برای بهبود عملکرد دستگاه در زمینه اندازه گیری طراحی شده اند و اصلی ترین آن ها شامل موارد زیر می شود:

. حسگرها یا سنسورهای اندازه گیری

این بخش کار اندازه گیری کمیت های مختلفی مانند فشار، درجه حرارت، لرزش، سرعت و.. را انجام می دهد که پردازش داده های تولید شده توسط آن ها به عهده بخش دیگری به نام تجهیزات کنترل کننده است.

. کنترل کننده ها (مبدل ها یا ترانسدیوسرها)

بدون شک‌ کنترل فرآیندهای متفاوت در صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در گذشته بیشتر به صورت دستی و توسط افراد انجام می گرفت، اما امروزه کنترل گرها به دنیای صنعت پا گذاشته و تمامی موارد لازم را به صورت بهبود یافته تری کنترل می کنند. از جدیدترین کنترل کننده های حال حاضر صنعت می توانیم به کنترل کننده های گازی یاFCD  و کنترل کننده های توزیع پذیر یاDCS  اشاره کنیم.

. محرک ها (ترانسیمتر یا انتقال دهنده)

در ابزار دقیق در صنعت بخشی به نام محرک وجود دارد که وظیفه اصلی اش دریافت سیگنال ها از بخش کنترل کننده و سپس ارسال پاسخی دقیق و مناسب برای آن است که از رایج ترین ابزارهای محرک می توانیم به الکتروموتورها و شیرهای کنترل اشاره کنیم.

به طور خلاصه می توان گفت که مهمترین ابزار دقیق در صنعت از تجهیزات مختلفی تشکیل شده اند که اصلی ترین آن ها شامل سنسور، کنترلر، ترانسیمتر، ترانسدیوسر، عنصر نهایی و ریکوردر است.

بیشتر بخوانید : ابزار پنوماتیک

بهترین برندهای تامین کننده ابزار دقیق

بهترین برندهای تامین کننده ابزار دقیق

حال که با ابزار دقیق در صنعت و کاربردهای ویژه شان آشنا شدیم، می توان حدس زد که به علت اهمیت گسترده این تجهیزات، برندهای مختلفی از آن ها به بازار روانه می شود که انتخاب بهترین نوع شان را با دشواری هایی رو به رو کرده است. پیش از هر چیز باید بدانید که ابزارهای دقیق توسط کشورها و برندهای متعددی تولید می شوند که از انواع مختلف این ابزار می توان به ترمومترهای دیجیتال، مانومتر، فلومتر، سنسور فشار و.. اشاره کرد که از بهترین و باکیفیت ترین برندهای موجود در بازار می توان موارد زیر را نام برد:

. امرسون Emerson))

. سامسون Samson))

. کمپانی ویکا (Wika)

. فیشر (Fisher)

به طور کلی توجه داشته باشید که معتبرترین برندهای تولید کننده ابزار دقیق، عموما اروپایی و آمریکایی هستند و شما با توجه به نیازتان می توانید برای تهیه این تجهیزات اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل استفاده از آچار گشتاور

کلام پایانی

همانطور که گفته شد، ابزار دقیق از اصلی ترین تجهیزات در صنایع و پروژه های صنعتی متفاوت هستند که مهمترین وظیفه شان اندازه گیری و کنترل پارامترهای حیاتی و ضروری در مراحل مختلف پالایش و تولید می باشد. از آن جایی که این ابزار طیف گسترده ای دارند، شناخت انواع مختلف آن ها و کاربردهای شان برای داشتن انتخابی مناسب بسیار حائز اهمیت خواهد بود، به همین جهت ما در این مطلب تلاش کردیم تا مهمترین ابزار دقیق در صنعت و همچنین انواع و کاربردهای گوناگون آن را نیز به شما معرفی کنیم تا در صورت نیاز بتوانید از آن بهره بگیرید.

به خاطر داشته باشید که امروزه شرکت های زیادی در کشورمان مشغول فعالیت هستند که بهترین و معتبرترین برندهای تولید کننده ابزار دقیق در صنعت را به کشور وارد کرده و در دسترس صنایع مختلف قرار می دهند، بنابراین شما به راحتی می توانید تجهیزات مورد نظرتان را به صورت حضوری یا اینترنتی تهیه کنید. در نهایت امیدواریم که تمامی نکات گفته شده برای شما کاربردی بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *