مقالات

تفاوت بتن کن با چکش تخریب چیست؟

تفاوت بتن کن با چکش تخریب

در حوزه ابزارهای حرفه ای، دو ابزار به نام بتن کن و چکش تخریب وجود دارند که بسیاری از افراد این دو را با یک دیگر به عنوان یک ابزار معرفی می کنند که باید بگوییم این کار کاملا غلط است! زیرا بتن کن با چکش تخریب تفاوت های بسیاری داشته و هر یک در حوزه ای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. برای این که شما نیز مانند بسیاری از افراد این دو ابزار را با یک دیگر اشتباه نگیرید، در این مطلب همراه ما باشید تا به این موضوع بپردازیم که اصلا تفاوت بتن کن با چکش تخریب چیست؟ و چه چیزی را باید به هنگام بررسی این دو ابزار در نظر بگیریم.

معرفی بتن کن و چکش تخریب

زمانی که بخواهیم بررسی تفاوت بتن کن با چکش تخریب بپردازیم، ابتدا بهتر است با آنها به طور کامل آشنا شویم. به همین خاطر، در این بخش قصد داریم به شکل اختصاصی به بررسی و معرفی بتن کن و چکش تخریب بپردازیم.

چکش تخریب

چکش تخریب یک ابزار الکتریکی یا ابزار پنوماتیکی برای حفاری در مصالح ساختمانی سخت است. این ابزار ترکیبی از چکش چرخشی و اسکنه چکشی است که با سرعت بالا و ضربه قوی، امکان تخریب مواد مختلف را به شما می دهد.

این ابزار باعث می ‌شود که بیت یک حرکت ضربی (چکش‌ های ضربه‌ای)، با ضربات پرقدرت، یا ضربات و چرخش همزمان (چکش ‌های ترکیبی) را با هم مخلوط کند، که قادر به غلبه بر مقاوم و همچنین سخت ‌ترین مصالح ساختمانی است.

چکش تخریب

بتن کن

بتن کن ها که دارای ظرفیت های گوناگون هستند، برای سوراخ کاری مورد استفاده قرار می گیرد و عموما به عنوان یک ابزار مخصوص تخریب معرفی نمی شوند. شاید تا حدودی قدرت تخریب در این چکش ها دیده شود، اما عملکردی که چکش تخریب با خود به همراه دارد را به هیچ عنوان نمی توانید در بتن کن ها مشاهده کنید.

بتن کن

از جمله اصلی ترین تفاوت بتن کن با چکش تخریب در این است که بتن کن ها را شما بیشتر در انجام اموراتی مانند نصب یا تاسیسات مشاهده می کنید، در حالی که چکش های تخریب برای تخریب اجسام بسیار سخت مانند آسفالت یا سنگ های غول پیکر مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید ابزار برقی با کیفیت

نکات مهم در انتخاب بتن کن و چکش تخریب

حال که کامل متوجه شدید که بتن کن و چکش تخریب چیست و چه تفاوتی هایی با یک دیگر دارند، نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به هنگام انتخاب این دو ابزار باید چه مواردی را مد نظر خود قرار دهیم تا بهترین آنها را برای خود داشته باشیم. در این بخش به نکات مهم در انتخاب بتن کن و چکش تخریب می پردازیم.

انتخاب چکش تخریب

  • قدرت: چکش های تخریب دارای تعادلی بین قدرت مانور و قدرت تخریب هستند که انرژی ضربه ای آنها را مهیا می کند. مدل ‌های بزرگ ‌تر یا سنگین ‌تر قطعا قدرت بیشتری خواهند داشت، اما ممکن است مانور دادن و ذخیره‌ سازی آنها دشوارتر باشد.

سطح توان کافی را در نظر بگیرید که با تعداد ضربات در دقیقه و نیروی آن با ژول اندازه گیری می شود. هر چه نیرو و شدت ضربه بیشتر باشد، چکش به قدرت کار بیشتری نیاز دارد که بر حسب وات اندازه گیری می شود.

  • مته: گزینه های موجود در بین مته ها را برای چکش تخریب مد نظر خود، بررسی کنید. سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که مته های متنوعی داشته باشد.
  • ابعاد: در حالت ایده آل، مدلی را ترجیح دهید که حمل آن آسان باشد و وزن سبکی داشته باشد که به مانورپذیری آن کمک می کند.

نکات مهم در انتخاب بتن کن و چکش تخریب

انتخاب بتن کن

بتن کن ها به طور کلی وسایلی هستند که به لحاظ ساختاری از سیستمی ساده و عمومی پیروی می کنند. به همین خاطر، به هنگام انتخاب و خرید این محصول، تنها کافیست یک محصول با کیفیت را از برندی معتبر برای خود انتخاب کنید. در این زمینه می توانید از فروشگاه اینترنتی ابزار مال کمک بگیرید تا بهترین بتن کن ها را در اختیار شما عزیزان قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید : تفاوت دریل و بتن کن

تفاوت بتن کن با چکش تخریب

موضوع دیگری که در این بین وجود دارد این است که بسیاری از افراد، بتن کن را با چکش برقی اشتباه می گیرند. این موضوع فارغ از وجه تشابه بتن کن با چکش های تخریب است. در این بخش ما جدولی را برای شما آماده کرده ایم که در آن به تفاوت بتن کن با چکش تخریب می پردازیم.

بتن کنچکش برقی
برای حفاری مورد استفاده قرار می گیرند.بیشتر برای انجام عملیات های تخریب یا اتصال دو سازه به یک دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
ابعاد بزرگی را برای خود دارد و بیشتر شبیه به چکش های تخریب است.ابعاد آن شبیه به چکش های معمولی می باشد.
با نیروی الکترونیکی و همچنین تا حدودی مکانیکی فعال می شود.تماما با نیروی الکترونیکی به انجام عملکرد می پردازد.
تا حدودی قدرت تخریب دارد.قدرت تخریب یکی از خصوصیات این محصول است.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از چکش تخریب

همان طور که می دانید، در نظر داشتن نکات ایمنی یکی از مهم ترین مواردی است که باید حین انجام کار با چکش های ایمنی، مد نظر قرار داد. نکات ایمنی در هنگام استفاده از چکش تخریب عبارت اند از:

  • استفاده از تجهیزات ایمنی به هنگام کار نظیر عینک، دستکش، ماسک، محافظ گوش و لباس مخصوص ضروری است.
  • به هیچ عنوان نباید به هنگام تخریب فرد دیگری در اطراف محیط حضور داشته باشد.
  • برای تخریب نقطه مورد نظر بهتر است کمی زاویه دار به ایستید تا عملیات تخریب به خوبی انجام شود.
  • به صورت مداوم و ثابت فشار را وارد کنید تا تخریب بدون نقص به پایان برسد.

نکات ایمنی در هنگام کار با بتن کن

حال که با نکات ایمنی کار با چکش تخریب آشنا شدید، به سراغ معرفی نکات ایمنی در هنگام کار با بتن کن می رویم:

  • توجه داشته باشید که هنگام کار، تداخلی با کابل بتن کن به وجود نیاید که منجر به حوادث نشود.
  • از عینک مخصوص به هنگام کار با بتن کن استفاده کنید.
  • به هنگام کار با این ابزار بهتر است هر دو دسته آن را در دستان خود داشته باشید تا تمرکز و کنترل کافی روی بتن کن برای خود داشته باشید.
  • فیوز برق مورد استفاده را به هنگام کار به محافظ برق مجهز کنید تا به هنگام بروز مشکل سرعت برق، آسیبی به دستگاه وارد نشود.

بیشتر بخوانید : انواع ابزار تخریب بتن کدامند؟

سخن پایانی

در این مطلب سعی بر این داشتیم تا به هر آنچه که باید در رابطه با تفاوت بتن کن با چکش تخریب بدانید، بپردازیم. اگر قصد خرید این دو ابزار با قیمتی عالی و کیفیتی مناسب دارید، می توانید از مجموعه ابزار مال و کارشناسان مطرح آن کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *