مقالات

انواع ابزار تخریب بتن کدامند؟

انواع ابزار تخریب بتن

در گذشته ای که آنچنان هم از آن زمانی نمی گذرد، برای تخریب کردن بتن از ابزاری مانند پتک استفاده می شد. امروزه اما با روی کار آمدن وسایل پیشرفته، دیگر شاهد این دسته ابزارهای دستی نیستیم و بیشتر مواردی را مشاهده می کنیم که عمل تخریب را برای ما بسیار ساده تر و راحت تر کرده اند. آیا تا به حال از خود پرسیده اید که انواع ابزار تخریب بتن کدامند؟

ما در این مطلب تصمیم گرفتیم 4 مورد از کاربردی ترین انواع ابزار تخریب را به شما عزیزان معرفی کنیم. همراه ابزارمال تا انتهای این مطلب بمانید.

انواع ابزار تخریب بتن

همان طور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم، از گذشته تا به امروز از انواع ابزار تخریب دستی بسیاری برای تخریب بتن مانند پتک ها استفاده می شود. در حال حاضر اما تنوع در انواع ابزار تخریب بتن امروزه بسیار وسیع شده، به طوری که این عملیات در سریع ترین زمان ممکن و بدون صرف انرژی بسیار زیاد، انجام می شود. انواع ابزار تخریب بتن عبارت اند از:

  • بتن کن
  • چکش تخریب
  • سنگ شکن بتنی هیدرولیک
  • اره سیمی بتن

حال در ادامه یک به یک به معرفی هر یک از این انواع ابزار تخریب می پردازیم. البته شایان ذکر است که انواع ابزار تخریب بتن تنها به این 4 مورد خلاصه نمی شود، بلکه حوزه وسیعی را در بر می گیرد که مواردی مانند سنگ شکن، اسپلیتر هیدرولیک و چکش هیدرولیک در آن قرار می گیرند؛ اما 4 مورد ذکر شده  از کاربردی ترین دستگاه هایی هستند که در صنایع مختلف عملکرد خاص خود را ارائه می دهند.

بتن کن ها، بهترین انتخاب برای شکستن انواع بتن

بتن کن به عنوان یکی از انواع ابزار تخریب معرفی می شود که وزنی سبک داشته و می توان از آن برای شکستن سطوح عمودی و سقف ها استفاده کرد. این ابزار به سه شکل در بازار عرضه می شود که عبارت اند از: برقی، پنوماتیک و هیدرولیکی. وزن این دستگاه با توجه به این که در کدام مدل خریداری می شود، بین 10 تا 60 کیلوگرم متغیر است. در واقع وزن آن ها نشان دهنده عملکرد خوبشان است؛ هرچه ابزار انتخابی شما سنگین تر باشد، نشان می دهد که قدرت بیشتری دارد.

از طرفی دیگر، سنگین وزن بودن همچنین عمل خرد کردن را سریع تر انجام می دهد؛ زیرا بین 900 تا 3000 ضربه در دقیقه را بر روی محل مورد نظر شما اعمال می کند. پس شما می توانید با توجه به ضخامت بتن و همچنین نحوه عملکرد خود به همراه این دستگاه، مدلی که برای شما مناسب است را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید : تفاوت دریل و بتن کن

بتن کن ها، بهترین انتخاب برای شکستن انواع بتن

چکش تخریب، مناسب برای ضربه زدن و تخریب بتن به شکل چکشی

چکش های تخریب دقیقا شبیه به بتن کن ها بوده و از نظر عملکرد نیز دقیقا به شیوه همین دستگاه ها عمل می کنند. با این حال اما چکش تخریب بر خلاف بتن کن، می تواند برای ایجاد سوراخ نیز مورد استفاده قرار بگیرد و در کنار آن عمل ضربه زدن را نیز انجام دهد.

چکش های تخریب می توانند ضربات قوی تری را نسبت به بتن کن ها وارد کنند. این چکش ها معمولا تا 45 درصد قدرت بیشتری دارند. یک تفاوت دیگر با بتن کن ها در این ابزار این است که آن ها در هر دقیقه، ضربات کمتری نسبت به بتن کن ها به دیوار وارد می کنند. اگر بتوانید مدل از چکش های تخریبی را بیابید که قدرت بیشتری دارند، قطعا وسیله ای بهتر نسبت به بتن کن ها برای تخریب بتن و سنگ های هستند.

بیشتر بخوانید : تفاوت بتن کن با چکش تخریب چیست؟

چکش تخریب، مناسب برای ضربه زدن و تخریب بتن به شکل چکشی

سنگ شکن بتنی هیدرولیک، یکی از ابزارهای تخریب هوشمند

تکنولوژی امروزه پیشرفت زیادی را با خود به همراه داشته که این پیشرفت در حوزه انواع ابزار تخریب نیز به چشم می خورد. سنگ شکن بتنی هیدرولیک به عنوان یک ابزار تخریب هوشمند معرفی می شود که گاهی اوقات به عنوان سنگ شکن ثانویه و همچنین پودر کننده نیز معرفی می شود. از این دستگاه، برای تبدیل بتن به قطعات کوچکتر قابل کنترل یا بازیافت و همچنین جداسازی آرماتور فولادی از بتن استفاده می شود.

سنگ شکن بتن ثانویه یا سنگ شکن بتنی هیدرولیک، به سه شکل مختلف در بازار عرضه می شود که عبارت اند از: مدل مخروطی، غلتکی و ضربه ای. این مدل ها در عملیات هایی که ابتدای کار با چکش تخریب آغاز می شود، مورد استفاده قرار می گیرند.

سنگ شکن بتنی هیدرولیک

اره سیمی بتن، یکی از قدیمی ترین اما کاربردی ترین ابزارهای تخریب

اره سیمی بتن برای اولین بار در معادن سنگی مورد استفاده قرار گرفت. از دهه 1980 بود که این دسته از اره ها به بازار آمدند و توانستند جایگاه خوبی را در بین صنایع مختلف از آن خود کنند. در واقع اره سیمی بتن، حلقه ای از سیم الماس بوده که روی یک چرخ دوار نصب می شود  توسط موتور هیدرولیک یا الکتریکی شروع به حرکت کرده و برش بتن آغاز می شود.

موتورهای هیدرولیک که از واحدهای برقی، بنزینی یا دیزلی تغذیه می کنند، هنگام برش علملکرد بهتری را ارائه می دهند. آن ها همچنین برای خنک کردن و شستشوی برش به بتن آب می زنند. این دسته از اره ها از مدل دایره ای کارآمدتر هستند، به طوری که می توان تقریبا با هر ضخامتی بتن را برش بدهند. این موضوع همچنین باعث می شود تا آن ها برای تخریب سنگین موجود در پل‌ها، لعاب‌ها و سازه‌های بتنی ضخیم نیز بسیار مورد استفاده قرار بگیرند. برای خرید ابزارآلات هیدرولیک بر روی لینک کلیک نمائید.

آیا ابزارهای معرفی شده تنها برای صنایع مخصوصی قابل استفاده هستند؟

همان طور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم، انواع ابزار تخریب معرفی شده تنها برای یک صنعت خاص مورد استفاده قرار نگرفته و کاربردهای بسیاری را با خود به همراه دارند. برخی از آنها می توانند تنها در صنایع سنگ شکنی مورد استفاده قرار بگیرند و برخی دیگر نیز می توانند کاربردی عالی در صنایع مختلف مانند تخریب بتن داشته باشند.

ناگفته نماند که برخی از دستگاه ها مانند اسپلیتر هیدرولیک برای عملکردی خاص مثل تخریب کردن با صدای کم مناسب هستند. پس اگر قصد دارید عملیات تخریب را انجام دهید، می توانید ابزار مخصوص به آن را با توجه به این که عملیات در چه مکانی انجام می شود، انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع خرید اره پروفیل بر

سخن پایانی

ما در این مطلب به صورت تمام و کمال به سوال انواع ابزار تخریب بتن کدامند؟ پاسخ دادیم. با توجه به این که هدف شما از تخریب چیست و این تخریب در چه مکانی انجام می شود، می توانید ابزار مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته در نظر داشته باشید که ابزارها تنها برای یک صنعت خاص مورد استفاده قرار نمی گیرند؛ پس برای این که در هزینه های خود صرفه جویی را به همراه داشته باشید، می توانید یک ابزار تخریب چند کاربره را خریداری کرده و در زمینه های مختلف از آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *