مقالات

تفاوت دریل و بتن کن

تفاوت دریل و بتن کن

تفاوت دریل و بتن کن

تفاوت دریل و بتن کن از سوالات معمول بین کاربران این ابزارهای صنعتی است که بسیاری از مردم هنگام خرید ابزارآلات صنعتی با آن مواجه شده و سعی در کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن دارند.اصلی‌ترین تفاوت، در مکانیسم عملکرد این نوع لوازم است و تفاوت کارکرد آنها برخلاف تصور عمومی ارتباط چندانی با میزان قدرت آنها ندارد.در مطلب پیش رو به بررسی این موضوع پرداخته و از تفاوت‌های موجود بین کاربرد و نحوه عمل دریل و بتن کن با شما سخن خواهیم گفت.

دریل چیست و در چه مواردی کاربرد دارد؟

دریل اصولا به ابزاری گفته می‌شود که برای ایجاد سوراخ با قطرهای مشخص بر روی سطوح مختلف از جمله دیوار، چوب، صفحات فلزی و امثال آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار بیشتر در نمونه‌های خانگی تهیه و ساخته می شود، تا جایی که بسیاری از خانواده‌ها آن را در جعبه ابزار خانگی خود دارند.اما نمونه‌های نیمه صنعتی نیز از این نوع ابزارتولید می‌شود که کاربردهای وسیع‌تر و متفاوت‌تری نسبت به نمونه‌های خانگی دارند. با وجود شباهت‌های موجود بین این نوع دریل‌ها، تفاوت در کاربرد آنها خود به شاخه‌ای مهم در این صنعت تبدیل شده است.

بررسی تفاوت عملکرد دریل و بتن کن

دریل‌ها در زندگی روزمره چه به‌عنوان ابزار خانگی و چه در صنعت، کاربردهای فراوانی دارند. برای ایجاد سوراخ‌های ریز و درشت و البته منظم بر روی سطوح، هیچ وسیله‌ای مانند دریل دقیق، ظریف و در عین حال با قدرت عمل نمی‌کند. با استفاده حرفه‌ای از دریل می‌توان سطوحی با جنس‌های مختلف را با قطر و عمق دلخواه سوراخ کرد.

با توجه به تفاوت دریل و بتن کن و بسته به نوع و ضخامت مته مورد استفاده، می‌توان سطوحی از جنس چوب، سنگ، فلزات و بتن و سیمان را با دریل سوراخ نمود. اما آنچه باعث استفاده از بتن کن می‌شود، کاربرد تخصصی و متفاوت آن بر روی بتن معمولی و مسلح است که کار را به فاز صنعتی و سنگین‌‌تر می‌کشاند.

یکی از موارد تفاوت دریل و بتن کن این است که دستگاه بتن کن همانطور که از نامش پیداست برای کندن بتن و حفر سوراخ بر روی سطوح بتنی استفاده می‌شود. با اینکه این وسیله نیز نوعی دریل محسوب می‌شود، اما عملا بیشتر برای استفاده در بخش بتن آرمه و سطوح بتنی یا دارای بتن مسلح و تخریب کاشی‌کاری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریل بتن کن برای سطوحی به‌مراتب سخت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و کار اصلی آن کندن بتن و بتن آرمه یا مسلح است. عملکردی که علاوه بر قدرت موتور و سختی مته، شیوه عمل حرفه‌ای و متفاوتی را نیز طلب می‌کند.

از اجزای جانبی و ملزومات انواع دریل چه می‌دانیم؟

این نوع دریل دارای لوازم جانبی مختلفی است که برای موارد متنوع مورد استفاده هستند. از جمله این تجهیزات جانبی می‌توان به انواع مته‌های مخصوص سوراخکاری بتن،  فلزکاری، حذف کاشی و تخریب دیوارهای سخت اشاره کرد.

هر یک از این ملزومات برای موارد خاصی که بیان شد مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به تفاوت متریال و میزان سختی آن، عملکردهای متفاوتی نیز دارند. برای مثال بدون شک سختی بتن آرمه با سطوح کاشی‌کاری شده متفاوت بوده و نحوه عمل متفاوتی را می‌طلبد.

گرچه با استفاده مداوم و پیوسته از دریل چکشی می‌توان سوراخ‌های ریز بر روی بتن، انواع سنگ و آجر و متریال مشابه به ‌وجود آورد، اما تفاوت دریل و بتن کن در میزان و سرعت عمل بتن کن است که این کار را با وسعت به‌مراتب بالاتری در زمان کوتاه‌تر انجام می‌دهد که به‌ویژه در پروژه‌های صنعتی بزرگ موردنیاز و ضروری است.

بیشتر بخوانید : انواع ابزار تخریب بتن کدامند؟

بتن کن 6کیلویی

تفاوت دریل و بتن کن از نظر مکانیسم عمل

هر دو نوع دریل چکشی و دریل بتن کن یک میزان قدرت داشته و می‌توان با آنها فشار مشخصی بر روی بتن وارد آورد. اما دریل چکشی برای این کار از یک مکانیسم ساده شامل چرخ دنده و آرمیچر استفاده می‌کند، در حالی که عملکرد دریل بتن کن بر اساس سیستم فشرده‌سازی هوا توسط پیستون و ایجاد ضربه‌های بسیار قوی بر روی بتن است.

دریل چکشی، در صورتی که از مته‌های آن به‌درستی و به‌شکل تخصصی استفاده شود، وسیله مناسبی برای ایجاد حفره‌های مختلف و متنوع بر روی اجسام و سطوح مختلف است. دریل بتن کن در مقابل، می‌تواند سطوح بتنی با ضخامت و سختی بسیار بالاتر را سوراخ کند.

کاربرد ملزومات جانبی در بتن کن نیز بسیار جالب بوده و با هر یک می‌توان کاری تخصصی را به‌راحتی به‌انجام رساند.مواردی نظیر اجرای نما و دکوراسیون داخلی از پرکاربردترین مصارف انواع دریل به‌شمار می‌آیند. نیاز به حفر سوراخ‌هایی با اندازه‌های مختلف و بر روی سطوحی با متریال مختلف، الزامات کاربردی دریل را به خوبی نشان می‌دهد.

در دریل بتن کن، این مورد با اعمال فشار از طریق فشار هوای کمپرس شده در پیستون و با شدت بسیار بالا صورت می‌گیرد.در این مورد نیز تنظیم دریل بتن کن در حالت‌های مختلف سوراخکاری، چکشی و تخریب امکان‌پذیر بوده و با استفاده از انواع قلم و مته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سه نظام چیست و چه کاربردی دارد؟

سه نظام، رابط بین دریل و ملزومات جانبی آن است. به‌عبارتی با این وسیله انواع مته‌ها بر روی دریل و بتن کن نصب شده و استفاده می‌شوند. علیرغم تفاوت دریل و بتن کن، در هر دو این موارد به این بخش رابط نیاز است تا انواع مته و اقلام جانبی بر روی دریل نصب شود. سه نظام‌ در مدل‌های معمولی و چهار شیار تولید شده و هنگام خرید آن باید به تطابق سایز و هماهنگی بین آن و نوع دریل و مته‌های مصرفی دقت نمود.

سخن آخر

استفاده از انواع دریل برای مصارف گوناگون از قبیل حفر سوراخ، کنده‌کاری، تخریب و سایر موارد مشابه، نیازمند به‌کارگیری صحیح و حرفه‌ای لوازم صنعتی مخصوص است. شناخت این تجهیزات و درک تفاوت دریل و بتن کن یکی از این موارد است که در مطلب فوق به‌ آن پرداخته شد.برای بالا بردن سطح آگاهی نسبت به این موضوع می‌توانید ضمن مراجعه به سایت‌های معتبر ارائه دهنده و اطلاعات مرتبط، از کارشناسان فروش حاضر در فروشگاه‌های اینترنتی و حضوری عرضه این محصولات نیز کمک بگیرید.جهت بررسی ، مقایسه و خرید انواع دریل به ادامه مطلب بروید…..

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *