مقالات

تفاوت صفحه گرانیت بر با سرامیک بر

تفاوت صفحه گرانیت بر با سرامیک بر

به دلیل رواج استفاده از دیسک های سرامیک بر و گرانیت بر و شباهت های ظاهری که با هم دارند، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله، به صورت اختصاصی به تفاوت صفحه گرانیت بر با سرامیک بر بپردازیم؛ بنابراین اگر مایل به کسب اطلاعات سودمند در این زمینه هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

امروزه با فناوری های جدید و به روزی که در دنیا وجود دارد، تهیه و تولید ابزارها تخصصی تر از گذشته شده است و به همین دلیل کار با آن ها نه تنها ساده تر بلکه سرعت بیشتری هم پیدا می کند. از جمله ابزارهای پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز، انواع صفحه ها یا دیسک های برش هستند که معمولاً روی دستگاه فرز برقی تعبیه می شوند و برای برشکاری مورد استفاده قرار می گیرند.

معرفی دیسک سرامیک بر

پیش از این که به تفاوت صفحه گرانیت بر با سرامیک بر بپردازیم، بد نیست که دیسک سرامیک بر را معرفی کنیم. دیسک سرامیک بر همان طور که از نام آن پیداست، به منظور برش انواع سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد. دیسک های سرامیک بر را معمولاً با توجه به نیاز در ضخامت ها و ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می دهند و استفاده کنندگان از آن ها با توجه به کاری که می خواهند انجام دهند، اندازه آن را انتخاب می کنند.

معرفی دیسک سرامیک بر

از آن جایی که سرامیک معمولاً شکننده است و ممکن است در هنگام برش در اصطلاح لب پر شود، یک دیسک سرامیک بر خوب، دیسکی است که بتواند بدون کمترین آسیب، سرامیک را برش بزند تا از این طریق محصول نهایی، زیبا و شکیل شود. امروزه، با توجه به پیشرفتی که در تولید ابزارآلات روی داده است، انواع مختلف دیسک های سرامیک بر در بازار موجود هستند که دارای سختی، ابعاد و همین طور ضخامت های متفاوتی هستند و هر یک برای مصارف خاص کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی صفحه فرز و انواع آن

معرفی صفحه گرانیت بر

صفحه گرانیت بر هم مانند صفحه سرامیک بر، یکی از انواع صفحه برش به شمار می رود. این ابزار نیز همان طور که از نامش پیداست، برای برش انواع سنگ گرانیت کاربرد دارد. همان طور که می دانید، سنگ گرانیت از آن جایی که از انواع سنگ آذرین درونی است، بسیار سخت و بریدن آن نیاز به توجه خاصی دارد. این سنگ ها به دلیل تنوع زیادی که در طرح دارند و دوام و رنگ خوبی که دارند، در ساختمان سازی زیاد مورد استفاده قرار می گیرند و طرفداران بیشماری در این صنعت دارند.

معرفی دیسک گرانیت بر

سنگ های گرانیتی به دلیل سختی بیش از حدی که دارند، در صورت استفاده از صفحه های برش متفرقه ممکن است خرد شده و تکه های آن به اطراف پراکنده شود و حتی باعث ایجاد جراحت و آسیب شوند؛ به همین دلیل حتماً باید از صفحات گرانیت بر استاندارد و با کیفیت استفاده شود.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین کاربرد های دستگاه فرز سنگبری

فرق صفحه گرانیت بر با سرامیک بر چیست؟

به طور کلی، نوع صفحات برش را با توجه به میزان سختی سطح مورد نظر انتخاب می کنند؛ درخصوص صفحه های گرانیت بر و سرامیک بر هم موضوع بر همین منوال است و این دیسک ها از نظر میزان سختی به درجات متفاوتی تقسیم بندی می شوند.

با این حال خود دیسک های برش سرامیک بر و گرانیت بر هم از نظر سختی با یکدیگر متفاوت هستند زیرا سختی سنگ گرانیت و سرامیک نیز با هم فرق دارد. در ادامه به طور مفصل به تفاوت صفحه گرانیت بر با سرامیک بر می پردازیم:

  • تعداد شیارهای روی دیسک

روی صفحه گرانیت بر، شیارهایی زیادی وجود دارد که سبب می شود قطعات ریز سنگ گرانیت در هنگام برشکاری به اطراف پراکنده نشود و هم چنین دقت برش بیشتر شود ولی در دیسک های سرامیک بر، میزان این شیار ها کمتر است.

  • تحمل سرعت بالا در هنگام برشکاری

دیسک های گرانیت بر با کیفیت معمولاً می توانند در سرعت حدود ۶۶۵۰ دور در دقیقه هم کار کنند و دچار مشکل نمی شوند، دیسک سرامیک بر هم تا حدودی این ویژگی را دارد ولی محدوده سرعت آن کمتر از دیسک گرانیت بر است.

  • مقاومت در برابر فشار

دیگر تفاوت صفحه گرانیت بر با سرامیک بر، در مقاومت بالای این دیسک ها در برابر فشار است که این مقاومت، به دلیل استفاده از سِگمنت های الماسه در آن ها است.

  • قطر دیسک

در دیسک های گرانیت بر، هر چه قطر دیسک پایین تر باشد، ظرافت برشکاری بیشتر خواهد بود.  ولی قطر دیسک سرامیک بر با در نظر گرفتن جنس سرامیک تعیین می شود.

مهم ترین نکات خرید دیسک گرانیت بر و سرامیک بر

اکنون که با تفاوت صفحه گرانیت بر با سرامیک بر آشنا شدید، به مهم ترین نکات خرید دیسک گرانیت بر و سرامیک بر می پردازیم:

  • دیسک های تولیدی برندهای معتبر را خریداری کنید.

معمولاً برندهای تولید کننده قطعات صنعتی و ابزارآلات، اعتبار خود را به واسطه کیفیت محصولاتشان به دست می آورند به همین دلیل برای این که از ماندگاری و کارکرد بهینه دیسک های برش اطمینان حاصل کنید، بهتر است آن ها را از برندهای معتبر خریداری کنید.

  • اول ایمنی، بعد کار

مهم ترین چیزی که پیش از کارکردن باید در نظر داشته باشید، ایمنی و سلامتی خودتان است؛ به عبارت دیگر بهتر است بدانید که کار با دستگاه فرز و دیسک های گرانیت بر و سرامیک بر، چه خطراتی را می توانند برای شما داشته باشند. هم چنین برای حصول اطمینان بیشتر از ایمنی خود، بهتر است برای هر سطحی از دیسک مناسب آن استفاده کنید.

  • به ضخامت و ابعاد دیسک مورد نظر خود توجه کنید.

انواع دیسک های گرانیت بر و دیسک سرامیک بر در ضخامت ها و ابعاد مختلفی تولید می شوند و هر یک از آن ها تنها در شرایط خاصی کاربرد دارند بنابراین هنگام انتخاب و خرید آن ها به این نکته توجه کنید.

بیشتر بخوانید : فرق فرز مینیاتوری و انگشتی

سخن پایانی

در این مقاله به تفاوت صفحه گرانیت بر با سرامیک بر پرداختیم. به یاد داشته باشید که استفاده از این صفحات به جای یکدیگر می تواند موجب افت کیفیت برشکاری شود و هم چنین خسارات یا آسیب هایی را به وجود بیاورد؛ بنابراین پیش از این که بخواهید اقدام به خرید هر کدام از این صفحات کنید، بهتر است با آن ها آشنا شوید و به خوبی تفاوت آن ها را از یکدیگر بشناسید.

به طور کلی بر روی صفحات گرانیت بر شیارهای بیشتری وجود دارد و همین طور ضخامت آن ها از صفحات سرامیک بر بیشتر است زیرا سنگ های گرانیتی مقاومت و سختی بیشتری نسبت به سطوح سرامیکی دارا هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *