مقالات

راهنمای خرید بهترین جعبه بکس

راهنمای خرید بهترین جعبه بکس

جعبه بکس جز ملزومات یک کارگاه، تعمیرگاه و مکانیکی است که کمک می‌کند تا هر گونه مهره یا پیچ‌و‌مهره‌ای را که در یک وسیله یا ماشین وجود دارد باز و بسته و یا سفت و شل کنند. جعبه بکس ممکن است ساده و یا کاملا حرفه‌ای طراحی شده باشد. همچنین، صرف نظر از سطح مهارت و بودجه، هر کسب‌وکاری به یک جعبه بکس خاص نیاز دارد. ست سوکت‌های موجود داخل جعبه بکس، نقش مهمی در صرفه‌جویی زمان و انرژی حین انجام کار دارند و نیاز تعمیرکار به دیگر آچارها را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

این راهنمای خرید بهترین جعبه بکس موجود در بازار، شما را با مفهوم جعبه بکس، اجزا، کاربرد، انواع و بهترین مارک‌های این جعبه‌ها آشنا می‌کند.

 

جعبه بکس چیست؟

جعبه بکس ست کاملی از سوکت‌های بکس‌ و دسته بکس ها و سایر اتصالات مرتبط با آن است. این ست شامل اندازه‌های مختلفی از سوکت بکس و همچنین اجزای جانبی دیگری مانند رابط های بلند و کوتاه، دسته بکس جغجغه‌ای، دسته بکس کشویی، دسته بکس هندلی، بکس شمع و رابط لقلقه و…است. همه این وسایل به مکانیک کمک می‌کنند تا اندازه‌های مختلف پیچ و مهره را در قسمت‌های گوناگون یک خودرو و یا هر محل دیگری به راحتی باز و بسته کنند. برای این‌که با مفهوم جعبه بکس بیشتر آشنا شوید باید بدانید آچار بکس و سوکت چیست.

جعبه بکس اینچ و میلی متر 1/2 درایو فورس

جعبه بکس

مشاهده انواع جعبه بکس: بهترین جعبه بکس

 

آچار بکس چیست؟

آچار بکس یا سوکت قطعه اصلی موجود در جعبه بکس است. سوکت در لغت به معنی یک حفره طبیعی یا مصنوعی است که چیزی در آن قرار می‌گیرد یا چیزی در آن می‌چرخد. بکس یا سوکت قطعاتی از جعبه بکس هستند که به شکل استوانه طراحی شده اند و یک سمت آن درایو و سمت دیگر آنها هم بخش پیچ گیر است که هر کدام در اندازه یک پیچ و مهره خاص ساخته شده‌ است.

برای استفاده از آچار بکس نیاز به دسته بکس است که نوعی اهرم برای ایجاد گشتاور مورد نیاز برای بازز و بست اتصالات است می باشد. دسته بکس به درایو بکس وصل می شود و سمت پیچ گیر بر روی پیچ یا مهره چفت می شود و با چرخاندن دسته بکس و بدون جدا کردن آن از اتصالات بدون صرف انرژی زیاد و ایجاد آسیب آنها را باز یا بسته می کند.

هر جعبه بکس تعداد زیادی سوکت یا بکس دارد که سایز و تعداد آنها وابسته به نوع جعبه و کاربرد آن متفاوت است. بخش پیچ گیر سوکت‌ها یا شش ضلعی است و یا دوازده ضلعی، سوکت‌های دوازده ضلعی به مکانیک اجازه می‌دهند تا با نیروی کمتری پیچ و مهره را باز و بسته کند.

بکس شش ضلعی و دوازده ضلعی در جعبه بکس

بکس شش ضلعی و دوازده ضلعی در جعبه بکس

 

اجزای جعبه بکس

جعبه بکس علاوه بر آچار بکس ممکن است شامل اجزای دیگری نیز باشد. ما در این بخش از راهنمای خرید بهترین جعبه بکس، اجزای جانبی موجود در این جعبه‌ها را معرفی می‌کنیم. لازم به ذکر است که همه جعبه بکس‌ها اجزای زیر را ندارند.

 

دسته بکس

دسته بکس نوعی اهرم است که به طور مستقیم به سوکت‌ها متصل می‌شود و می‌تواند گشتاور مورد نیاز برای باز و بست بپیچ و مهره ها را ایجاد کند. دسته بکس در مدل های متنوعی به بازار عرضه می شود و هر در هر جعبه بکس ممکن است بیش از یک مدل دسته بکس وجود داشته باشد.

از جمله مدل های پرکاربرد و محبوب در میان انواع دسته بکس می توان به مدل دسته بکس جغجغه ای اشاره کرد که کاربرد بسیار ساده و راحتی دارند بر روی سوکت می نشیند و بدون بلند شدن از روی آن پیوسته می تواند گشتاور مورد نیاز را ایجاد کند.

دسته بکس

دسته بکس

بکس شمع

این سوکت بکس در همه ست‌ها نیست. اگر هم باشد تنها در یک یا دو سایز (16 و 21 میلی‌متری) موجود است. همان‌طور که از نام آن پیدا است، بکس شمع یک سوکت خاص برای باز و بسته کردن شمع خودرو است و در داخل آن یک مگنت قرار دارد. برخی از انواع سوکت بکس شمع، قد بلند‌تری دارند تا به مکانیک کمک کنند به راحتی شمع را در قسمت‌هایی که دسترسی به آن سخت است باز و بسته کند. اگر بقیه سایزهای بکس شمع را لازم داشته باشید، باید آنها را به شکل جداگانه تهیه کنید و پس از اتصال به دسته بکس و یا آچار بکس، از آنها استفاده نمایید.

بکس شمع

بکس شمع

رابط بکس

رابط بکس یک میله است که بین دسته بکس و سوکت‌ها قرار می‌گیرد. نقش اصلی آن بلند‌کردن دسته برای دسترسی بهتر به پیچ و مهره‌های موجود در قسمت‌های عمیق است. این رابط‌ها معمولا در یک سر مادگی و در سر دیگر نرینگی دارند تا به راحتی به سوکت و دسته آچار یا خود آچار بکس متصل شوند. طول رابط بکس می‌تواند از 5 تا 30 سانتی‌متر متغیر باشد و بسیاری از انواع جعبه بکس تعدادی از آنها را دارا هستند.

رابط کروم 1/2 درایو

رابط بکس

 

رابط لقلقه ای

این رابط هم برای افزایش طول و هم برای کار در زوایای مختلف در صورت نداشتن فضای کافی استفاده می‌شود. اتصال رابط لقلقه‌ای و دسته بکس برای باز و بست اتصالات خودرو بسیار مناسب است و با کمک آن می‌توان چند پیچ و مهره را در عرض مدت کوتاهی باز کرد.

 

رابط لقلقه

رابط لقلقه

 

تبدیل بکس

تبدیل بکس یکی دیگر از لوازم جانبی درون جعبه بکس است که از آن برای تبدیل یک نوع درایو در بکس به نوع دیگری استفاده می شود، مثلا تبدیل درایو 1/2 به 3/4 اینچ که به این ترتیب قطعات درایو 3/4 اینچ به واسطه تبدیل حالا بر روی دسته بکس 1/2 اینچ هم قابل استفاده خواهد بود و این قطعه بیشتر در جعبه های ترکیبی وجود دارد.

شکل تبدیل ها بسیار شبیه به بکس است ولی برخلاف بکس که هر دو سمت مادگی است، یک سمت آن به شکل نری و یک سمت به شکل مادگی و به شکل چهار گوش است.

تبدیل بکس

تبدیل بکس

 

 

سایر اجزای جعبه بکس که در برخی از ست‌ها وجود دارند شامل موارد زیر هستند:

  • دسته‌های مختلف: این دسته‌ها شکل‌های مختلف (ساده، شکل تی، هندلی و…) دارند و بر اساس نیاز به سوکت‌ها متصل شده و امکان کار راحت‌تر را برای مکانیک فراهم می‌سازند.
  • آلن بکس و تورکس بکسی: این‌ ابزار نوعی سوکت‌ با نوک پیچ‌گوشتی هستند که با اتصال به دسته بکس می‌توانند آن را تبدیل به پیچ‌گوشتی کنند.
  • بیت: بیت یا نوک پیچ گوشتی یکی دیگر از اجزای جعبه بکس است که در صورت وجود در جعبه همراه با هولدر می باشد تا به راحتی بتوان با آن کار کرد.
  • آچار ترکمتر: ممکن در بعضی جعبه بکس ها نسبت به نوع کارکرد و میزان حرفه ای بودن آن، آچار ترکمتر هم قرار گرفته باشد. آچار ترکمتر یا آچار گشتاور نیز برای بستن پیچ به میزان گشتاور معین استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: ترکمتر چیست؟

 

انواع جعبه بکس

همان‌طور که در ابتدای این راهنمای خرید بهترین جعبه بکس به آن اشاره کردیم، انواع جعبه بکس بر اساس امکانات و موارد استفاده متفاوت هستند. دسته‌بندی مشخص و واضحی برای تقسیم‌بندی انواع جعبه بکس وجود ندارد. با این حال، می‌توان آنها را به انواع خانگی، صنعتی و یا حرفه‌ای تقسیم‌بندی کرد. همچنین، انواع جعبه بکس بر اساس برند و شرکت تولیدی نیز متفاوت است. ما در این قسمت از راهنمای خرید بهترین جعبه بکس موجود در بازار، بهترین مارک‌های جعبه بکس را به شما معرفی می‌کنیم.

 

بهترین مارک جعبه بکس چیست؟

برندهای تاپ مانند گدور، اسنپ ان، کرفت من، استنلی و… در بازار جهانی بسیار زیاد هستند که متاسفانه به دلایل گوناگون امکان بهره مندی از آنها در بازار ایران ممکن نیست. به همین دلیل امروزه بهترین برندهای موجود در ایران برندهای تایوانی هستند که می توان گفت قابل رقابت با برندهای اروپایی می باشند.

FORCE و HEZBURN برندهای تایوانی معتبری هستند که جعبه بکس‌های بسیار خوبی را تولید می‌کنند. سایر تولیدکنندگان معتبر ست بکس عبارتند از تاپ تولز، میلواکی، دیوالت که در ایران نیز به فروش می رسند.

در ادامه این مقاله به معرفی بهترین جعبه بکس‌های موجود در بازار می پردازیم.

جعبه بکس 3/4 درایو 20 پارچه فورس

این جعبه بکس حرفه‌ای 20 قطعه‌ای ساخت شرکت فورس تایوان است. این جعبه شامل 16 عدد سوکت‌ 3/4 درایو 12 پر در سایزهای 19 تا 50 میلی متر، یک عدد دسته بکس جغجغه، رابط کوتاه و بلند و رابط لقلقه است و تمامی اجزای این جعبه بکس از آلیاژ فولادی کروم وانادیوم ساخته شده است.

جعبه بکس فورس

جعبه بکس فورس

 

 

جعبه بکس 1/2 درایو 24 پارچه هزبرن

این جعبه بکس حرفه‌ای 21 قطعه‌ ساخت شرکت هزبرن تایوان است. این جعبه شامل 18 عدد سوکت‌ 1/2 درایو 6 پر در سایزهای 8 تا 32 میلی متر، یک عدد دسته بکس جغجغه، دسته بکس هندلی، دسته بکس کشویی، رابط کوتاه و بلند و رابط لقلقه است و تمامی اجزای این جعبه بکس از آلیاژ فولادی کروم وانادیوم ساخته شده است.

جعبه بکس هزبرن

جعبه بکس هزبرن

 

 

جعبه بکس 1/4 درایو 50 پارچه داناپلاس

این جعبه بکس حرفه‌ای 50 قطعه‌ ساخت شرکت داناپلاس چین است. این جعبه شامل 25 عدد سوکت‌ 1/4 درایو 6 پر کوتاه و بلند، یک عدد دسته بکس جغجغه، دسته بکس کشویی، دسته بکس پیچ گوشتی، رابط کوتاه و بلند و رابط فنری است و تمامی اجزای این جعبه بکس از آلیاژ فولادی کروم وانادیوم ساخته شده است.

جعبه بکس 1/4

جعبه بکس 1/4

سخن آخر

ما در این راهنمای خرید بهترین جعبه بکس سعی کردیم بهترین انواع جعبه بکس را معرفی نماییم. با این حال، انتخاب این جعبه‌ها برای هر کسب و کاری کاملا منحصر به فرد است. ممکن است جعبه بکسی که برای یک کار مناسب است برای کار دیگری نامناسب باشد. یک جعبه بکس ساده و اولیه معمولا برای کارهای خانگی کافی است. اما اگر مکانیک هستید و یا کسب و کار حرفه‌ای‌تری دارید، احتمالا لازم است انواع پیشرفته‌تری از این جعبه‌ها را خریداری نمایید.

از این‌که تا انتهای مقاله راهنمای خرید بهترین جعبه بکس همراه ما در ابزار مال بودید از شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *