مقالات

معرفی انواع آچار مکانیکی

انواع آچار مکانیکی

آچار مکانیکی

انواع آچار مکانیکی برای ایجاد یک دستگیره‌ ایمن، هنگام اعمال گشتاور برای چرخاندن اجسام متعدد استفاده می‌شوند. تعداد بسیار زیادی آچار وجود دارد که هر کدام عملکرد خاصی دارند. اگرچه تهیه همه انواع آچار مکانیکی برای زندگی روزمره لازم نیست، اما آشنایی با آنها می‌تواند به یک انتخاب صحیح و دقیق کمک کند. به‌طور کلی، این ابزارها در انواع نر یا ماده وجود دارند که نر در سر مهره‌ها یا پیچ و مهره قرار می‌گیرد و ماده حاوی سوکت است.

ما در این مقاله انواع آچار مکانیکی را که بیشتر کاربرد دارند معرفی می‌کنیم.

 

آچار دو سر تخت

این نوع آچار یکی از انواع آچار مکانیکی است که در اندازه‌های مختلفی وجود دارد و یکی از رایج‌ترین آچارهایی است که در هر خانه و کسب‌وکاری پیدا می‌شود. آچار دو سر تخت به جای این‌که روی پیچ قرار گیرد، در اطراف آن قرار می‌گیرد؛ بنابراین، می‌توانید از آن در جاهایی که فضای کافی برای سوکت وجود ندارد استفاده کنید. این آچار در دوطرف خود، دارای ویژگی‌های زیر است:

  • سفتی مهره‌ها و پیچ‌ها را تنظیم می‌کند.
  • دو انتهای باز در اندازه‌های مختلف دارد.
  • مدل‌های دارای سر فلکس این امکان را به شما می‌دهند که پیچ‌هایی را که به سختی قابل دسترسی هستند باز و بسته کنید.
آچار دو سر تخت

آچار دو سر تخت

 

آچار یکسر تخت یکسر رینگ

برخلاف آچار دو سر سخت، این آچارها در یک انتها باز هستند و طرف دیگر آنها رینگی شکل است. قسمت رینگی، یک حلقه بسته با تعدادی زایده است که می‌توان آن را به دور مهره قرار داد و با حرکت دسته برخلاف عقربه‌های ساعت آن را شل و باز کرد کرد. همچنین برای بستن مهر می‌توان با قراردادن رینگ در اطراف آن، مهره را در جهت عقربه‌های ساعت چرخانید. انتهای رینگی آچار یکسر تخت به شما کمک می‌کند بدون این‌که به مهره آسیبی برسانید آن را باز و بسته کنید. برخی از این رینگ‌ها دارای زواید پلاستیکی هستند که اصطکاک با مهره را زیاد کرده و مانع از آسیب به آن می‌شوند.

این نوع آچار مدل های مختلفی دارد که در پایین معرفی می کنیم.

  • آچار یکسر تخت یکسر رینگ ساده
  • آچار یکسر تخت یکسر رینگی تاشو
  • آچار یکسر تخت یکسر رینگ باز

آچار یکسر تخت یکسر رینگ فورس

 

آچار قابل تنظیم یا آچار فرانسه

آچار قابل تنظیم که به آچار فرانسه و یا آچار هلالی نیز معروف است، یکی از انواع آچار مکانیکی محسوب می‌شود که پرکاربرد و رایج است. یک طرف این آچار باز است و طرف دیگر به عنوان دسته عمل می‌کند. انتهای آزاد دارای یک پیچ با ظاهر مارپیچی است که برای باز و بسته‌کردن هلال در دو جهت چرخانده می‌شود.

این نوع آچار بسیار ضخیم‌تر است و بنابراین، برای عملکرد به فضای زیادی نیاز دارد. مزیت انواع آچار فرانسه این است که می‌توانید در شرایط مناسب از آن به عنوان جایگزینی برای بیشتر آچارهای دیگر استفاده کنید. آچار قابل تنظیم برای استفاده خانگی مانند تعمیرات لوله یا نشتی شیر آب مفید است.

خود آچار فرانسه در انواع مختلفی وجود دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • آچار هلالی عایق برق
  • آچار فرانسه شلاقی دو طرفه
  • آچار هلالی صنعتی
  • آچار فرانسه لبه باریک
  • آچار فرانسه دسته کوتاه
  • آچار هلالی مدرج
  • آچار فرانسه جغجغه‌ای
  • آچار هلالی فشار قوی
آچار فرانسه

آچار فرانسه

 

 

آچار جغجغه

این آچار از جمله انواع آچار مکانیکی محسوب می‌شود که از نظر نحوه عملکرد منحصر به فرد است. برخی از انواع آچار جغجغه دسته بلندی دارند که می‌توانید آنها را 360 درجه بچرخانید. این آچارها در بازکردن پیچ‌ها و مهره‌هایی که ممکن است زنگ زده باشند و به سختی باز شوند مفید هستند. آنها لیز نمی‌خورد زیرا دارای یک سوکت هستند که خود را به پیچ یا مهره وصل می‌کند. آچار جغجغه در کارهای خودروسازی و در مواردی که فضاهای عملیاتی محدود است مفید هستند.

خود آچار جغجغه انواع مختلفی دارد. برخی از انواع آن بسیار شبیه به آچار بکس هستند و در یک گشتاور کوچک می‌چرخند تا پیچ را بدون نیاز به بلندکردن آچار محکم کنند. اما انواع ساده‌تری هم وجود دار که تنها دور پیچ و مهره قرار می‌گیرند و با حرکت دست آن را باز و بسته می‌کنند. برخی از مدل های آچار جغجغه شامل موارد زیر هستند:

  • آچار یکسر تخت یکسر رینگ جغجغه ای
  • آچار جغجغه ای باز (آچار لوله)
  • آچار دو سر رینگ جغجغه ای
  • آچار جغجغه تاشو (سر فلکس)
  • آچار آلن جغجغه
  • آچار جغجغه بادی

بیشتر بخوانید: گشتاور چیست؟

آچار جغجغه ای

آچار جغجغه ای

 

آچار آلن

آچارهای آلن ابزارهای ساده‌ای هستند. این آچارها معمولاً به شکل L طراحی می‌شوند، اما انواعی از آچار آلن هم وجود دارد که به شکل T است. این آچار در فرورفتگی در سر پیچ‌ها قرار می‌گیرد و به راحتی آن را باز و بسته می‌کند. بسیاری از افراد حداقل یک‌بار از سایزهای مخلتلف آچار آلن برای تعمیر مبلمان، دوچرخه و در موارد دیگر استفاده کرده‌اند.

آچارهای آلن هم به صورت نکی و هم در بسته‌بندی‌های گوناگون و با طول‌های مختلف عرضه می‌شوند. برخی از انواع آن به صورت سری در یک خشاب در چند اندازه مختلف کنار هم قرار گرفته و مانند چاقوی ضامن‌دار باز و بسته می‌شوند. این شکل از آچار مکانیکی، به‌خوبی قابل حمل بوده و جای کمتری می‌گیرد. از این گذشته به دلیل وجود سایزهای مختلف آچار، امکان باز و بسته‌کردن پیچ و مهره‌های گوناگون را فراهم می‌کند.

 این مدل آچار نیز انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • آچار آلن (شش گوش و پنج گوش)
  • آچار آلن ستاره ای(شش پر و پنج پر)
  • آچار آلن هزار خاری
  • آچار آلن ستاره ای سوراخ دار
  • آچار آلن هزار خاری سوراخ دار
سری آلن ستاره ای پنج پر سوراخ دار فورس

سری آلن ستاره ای پنج پر سوراخ دار فورس

 

آچار بکس

آچار بکس یا سوکت بکس یکی از کاربردی ترین آچار مکانیکی های موجود در بازار است که یک قطعه با 2 مادگی ست، یک سمت آن که 4 ضلعی ست و به اصطلاح درایو گفته می شود و در سایزهای مختلف از 1/4 تا 2 اینچ تولید می شود و به دسته بکس هم سایز  وصل می شود و سمت دیگر آن که چند ضلعی در سایزهای مختلف تولید می شود است که بر روی چند ضلعی پیچ یا مهره ها می نشیند و به طور کامل آن را در بر می گیرد. مادگی که بر روی پیچ و مهره می نشیند می تواند شش پر، دوازده پر، ستاره ای یا 4 گوش باشد.

آچار بکس ها به وسیله دسته بکس استفاده می شوند و گشتاور با چرخواندن دسته بکس از سوکت به پیچ یا مهره منتقل می شود. این ابزار به صورت تک، سری و یا به صورت جعبه ای عرضه می شود که با دو نوع آلیاژ ساخته می شوند، کروم وانادیوم و کروم مولیبدن.

بیشتر بخوانید: آچار بکس چیست؟

آچار بکس تکی کوتاه داناپلاس

آچار بکس

آچار چرخ یا آچار لنگه

آچار چرخ ساختار بسیار ساده‌ای دارد. در این نوع از انواع آچار مکانیکی، چهار سوکت در انتهای یک میله ضربدری قرار گرفته‌اند. البته برخی از انواع آچار چرخ به شکل ضربدری نیستند، بلکه شبیه آچار آلن با سوکت در انتها می‌باشند. تقریبا همه افراد از انواع آچار چرخ برای تعویض لاستیک خودرو هنگام پنچری استفاده کرده‌اند و با آن آشنا هستند.

طول این آچار بستگی به نوع ماشین شما دارد. هرچه میله‌ها بلندتر باشند، گشتاور بیشتری به شما می‌دهند که کار را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

آچار چرخ

آچار چرخ

 

آچار درب باک

همان‌طور که از نام آن پیداست، آچار درب باک، آچاری است که برای باز و بسته ‌کردن راحت و بدون آسیب درب باک خودرو استفاده می‌شود. این نوع آچار مکانیکی به‌شکل وسیعی در تعمیرگاه‌ها استفاده می‌شود و در بعضی مدل ها قابلیت رگلاژ دارد.

آچار درب باك

آچار درب باك

 

آچار فیلتر بازکن

آچار فیلتر باز کن یا آچار فیلتر یکی دیگر از آچارهای بسیار پر کاربرد در مکانیکی است که در اشکال مختلف و به بازار عرضه شده است. این نوع آچار معمولا به دور فیلتر قرار می گیرد و با وارد کردن گشتاور فیلتر را به راحتی باز می کند. فیلتر در خودروهای اندازه های مختلفی دارد که برای هر مدل باید آچار مخصوص به خود آن تهیه شود. در زیر چند مدل از انواع آن را معرفی می کنیم:

  • آچار فیلتر کاسه ای
  • آچار فیلتر تسمه ای
  • آچار فیلتر کلاغی
  • آچار فیلتر سه پایه
آچار فیلتر بازکن کاسه ای

آچار فیلتر بازکن کاسه ای

 

آچار همه‌کاره یا آچار قابل تنظیم

با خرید این آچار دیگر نیاز به هیچ آچار دیگری برای باز و بسته‌کردن پیچ و مهره ندارید. همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع آچار برای باز و بسته کردن پیچ ‌و مهره‌ها در 22 سایز مختلف ساخته شده است. با استفاده از آن می‌توانید پیچ و مهره‌های سایز 5 تا 27 میلیمتر را به‌راحتی باز و بسته کنید. نام دیگر آچار همه‌کاره، آچار قابل تنظیم است و در برند‌های مختلف موجود است. آچار همه‌کاره دارای یک دسته تنظیمی در قسمت وسط است که به شما کمک می‌کند اندازه آن را بر اساس سایز  پیچ و مهره تغییر دهید.

آچار قابل تنظیم

آچار قابل تنظیم

 

آچار ترکمتر یا آچار گشتاور

آچار ترکمتر یا گشتاور سنج که به ترکرنچ هم معروف است جز انواع آچار مکانیکی محسوب می شود و ابزاری کاملا حرفه ای با کاربرد آسان برای بستن اتصالات پیچ و مهره با گشتاور معین شده توسط کمپانی سازنده دستگاه مورد نظر می باشد. با استفاده از آچار ترک، می‌توانید گشتاور مورد نظر خود را تعیین و پیچ‌ها را با دقت بالا ببندید. آچار ترکمتر کمک می‌کند تا به طور دقیق در محدوده گشتاوری مطلوب، پیچ‌ها را ببندید. وقتی پیچ به گشتاور مورد نظر رسید، آچار ترک با اعلانی مانند تقه به شما اطلاع می‌دهد که می‌توانید کار را متوقف کنید. این ابزار از نظر دقت و سنجش گشتاور، از ابزارهای دقیق و قابل اعتماد محسوب می‌شوند و در کارهایی که نیاز به دقت بالا است به کار می رود.

آچار ترکمتر در مدل، سایز و کشتاورهای بسیار متنوعی تولید می شود. پیشنهاد میکنیم برای مطالعه بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

بیشتر بخوانید: ترکمتر چیست؟

ترکمتر تقه ای فورس

سخن آخر

انواع مختلفی از آچار مکانیکی در بازار موجود است که هرکدام از آنها برای عملکرد خاصی طراحی و ساخته شده‌اند. برخی از انواع آچار مکانیکی را می‌توان با انواع دیگر جایگزین کرد، اما برخی دیگر عملکرد کاملا منحصر به فردی دارند که کارکردشان را از دیگران مجزا می‌کند.

لازم است هنگام خرید به جنس، سایز و دوام محصول دقت کنید. محصولات بی‌کیفیت مدت زیادی دوام نخواهند آورد. در مقابل، خرید یک محصول خوشنام شما را برای همیشه از خرید مجدد آچار مکانیکی بی‌نیاز می‌کند.

اگر قصد خرید انواع آچار مکانیکی را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر خود را از همین سایت انتخاب کنید. همچنی می‌توانید قبل از خرید از مشاوران ما کمک بخواهید.

 

2 دیدگاه در “معرفی انواع آچار مکانیکی

  1. سید مجید شهبازیان گفت:

    مقاله خوبی بود ولی کاش آچارهای تخصصی تری معرفی می شد

    1. admin10 گفت:

      با سلام و احترام جناب شهبازیان، ممنون از ثبت نظرتون. حتما مقاله آپدیت میشه و مطالب جدید از آچارهای تخصصی تر اضافه میشه.
      سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *