مقالات

لوازم و ابزارآلات ضروری برای جعبه ابزار ماشین

لوازم ضروری برای جعبه ابزار ماشین

لوازم و ابزار ضروری برای جعبه ابزار ماشین

یک سری لوازم و ابزارآلات ضروری و کار راه انداز همواره باید در داخل خودرو شخصی خود داشته باشیم، چراکه در طی رانندگی و در طول مسیر و سفرهای جاده ای احتمال وقوع اتفاق و یا خرابی خودرو وجود دارد و در دسترس بودن ابزارآلات ضروری تا حدود زیادی کمک حالتان خواهد بود.

 اگرچه تعمیر تخصصی خودرو کار هرکسی نیست و نیاز به تخصص و ابزارآلات ویژه و تخصصی دارد، اما بعضی از کارهای ساده با استفاده از ابزارآلات ساده موجود در کیف ابزار قابل انجام هستند. بسیاری از افراد کم تجربه ممکن است نیاز به مشاوره برای شناخت این ابزار و لوازم ضروری داشته باشند.

ما در این مقاله قصد داریم انواع لوازم ضروری و جعبه ابزار مورد نیاز ماشین را به شما معرفی کنیم تا با خرید هر یک از این لوازم ضروری برای جعبه ابزار ماشین با خیالی آسوده به سفر بروید. از لوازم جعبه ابزار ماشین می‌توان به انواع آچار و پیچ‌گوشتی، کابل بکسل، کابل شارژی باتری، چسب مخصوص فلز و پلاستیک، چراغ‌قوه، علائم هشداردهنده و … اشاره کرد. در ادامه با ابزار مال همراه باشید تاهر یک از این ابزار و لوازم  را به‌صورت جداگانه بررسی نماییم.

 

جعبه ابزار ماشین

ابتدا تهیه یک جعبه یا کیف ابزار را در اولویت قرار دهید، چرا که ابزارآلات به مرور زمان پخش و گم می شوند و نیاز به خرید مجدد خواهید داشت و در ضمن یک کیف برای ابزارآلات به ماشین شما نظم خواهد داد. لیست لوازم جعبه ابزار ماشین شامل وسایلی هستند که هنگام پنچری خودرو و یا تمام شدن باتری و… از آن‌ها استفاده می شود. انواع کیف ابزار برای قرار دادن ابزارآلات مورد نیاز خودرو در بازار موجود هستند و شما می توانید با توجه به تعداد ابزار مورد نیاز خود یکی از انواع کیف های ابزارآلات را خریداری کنید.

 از جمله وسایل مورد نیاز برای جعبه ابزار خودرو می توان به انواع پیچ گوشتی های تخت و چهار سو در سایزهای پر کاربرد برای باز و بست پیچ، آچار فرانسه، آچار یکسر تخت یکسر رینگ در سایزهای مورد نیاز، آچار آلن، انبردست، انبر قفلی، آچار بکس در سایزهای مورد نیاز به همراه دسته بکس می توان از آن ها برای انجام بسیاری از کارهای مربوط به تعمیرات استفاده کرد.

آچار چرخ نیز یکی دیگر از ابزارهای بسیار مورد نیاز برای جعبه ابزار ماشین است. چراکه هنگام پنچری و یا تعوض لاستیک آچار چرخ نجات دهنده خواهد بود، فقط توجه داشته باشید که با توجه به نوع ماشین این مدل آچار تهیه شود.

لوازم جعبه ابزار ماشین

بیشتر بخوانید : لیست کامل تجهیزات مکانیکی

کابل بکسل

کابل بکسل یکی از ابزارآلات مورد نیاز و لوازم ضروری برای جعبه ابزار ماشین است. اگر به هر دلیلی ماشین شما دچار مشکل شود و دیگر قادر به حرکت کردن نباشد، می‌توانید با سیم بکسل یا همان طناب فولادی ماشین خود را به حرکت در آورید. برای این کار باید یک ماشین دیگر وجود داشته باشد که کابل بکسل را به آن ببندید تا خودروی شما را بکشد. کابل بکسل با توجه به نوع کاربرد از مواد مختلفی ساخته می شود و برای کشش و جابجایی اجسام سنگین مورداستفاده قرار می گیرد.

 کابل شارژی باتری

 کابل شارژی باتری(کابل باتری به باتری)

کابل شارژی باتری یا کابل اتصال باتری خودرو نیز یکی از لوازم جعبه ابزار ماشین است که وجود آن در هر ماشینی ضروری است. هنگامی که باتری ماشین به هر دلیلی خراب می شود، با استفاده از یک کابل شارژی باتری می توانید باتری به باتری کنید و مجدداً خودروی خودتان را روشن کنید.

انواع مختلف کابل شارژی باتری با توجه به مقدار جریان و آمپر باتری تقسیم‌بندی می‌شود. برخی از انواع کابل شارژی باتری مناسب برای باتری های ۵۰۰ آمپری، برخی دیگر برای باتری های ۶۰۰ آمپری، برخی دیگر باتری های ۸۰۰ و برخی از کابل ها مخصوص باتری های ۱۰۰۰ آمپری هستند.

چسب مخصوص فلز و پلاستیک

چسب مخصوص فلز و پلاستیک از جمله وسایل مورد نیاز برای جعبه ابزار ماشین است. انواع برند های مختلف، چسب های با کیفیت و قوی تولید می کنند که در جعبه ابزار ماشین مورد نیاز هستند. برخی از این چسب ها برای چسباندن فلز و برخی برای پلاستیک و برخی از چسب ها همه کاره هستند و به درد هر کاری می خورند؛ بنابراین وجود آن ها در جعبه ابزار ماشین ضروری است.

 

چراغ قوه

چراغ قوه

چراغ قوه

انواع چراغ قوه جزء وسایل پرکاربرد و ضروری در منزل و خودرو هستند. تصور کنید در جای تاریکی هستید و برای تعمیر و دیدن داخل کاپوت ماشین نیاز به یک منبع نور دارید. اگر یک چراغ قوه، چراغ شارژی یا هدلایت شارژی همراه خودتان داشته باشید هیچ مشکلی نخواهید داشت.

انواع مختلف چراغ قوه در فروشگاه های ابزارآلات به فروش می‌رسند که هر یک کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از آن ها نسبت به انواع دیگر دارای مزایایی هستند. به عنوان مثال یک چراغ قوه پیشانی یا هدلایت شارژی بسیار کاربردی تر از چراغ قوه هایی هستند که باید با دست آن ها را نگه دارید.

چراکه هنگام تعمیر و استفاده از ابزارآلات دیگر نمی توانید یک چراغ قوه را هم با دست خودتان نگه دارید بنابراین می توانید با قرار دادن یک چراغ قوه پیشانی روی سر به راحتی از نور آن بهره مند شوید. تا اینجا متوجه شدیم که چراغ قوه یکی از لوازم ضروری برای جعبه ابزار ماشین است.

بیشتر بخوانید : ابزارهای دستی و عمومی

 علائم هشدار دهنده

علائم هشدار دهنده خودرو به صورت یک مثلث متوازی الاضلاع هستند که حاشیه آن ها دارای رنگ های متفاوتی با وسط مثلث است. این علائم هشدار دهنده برای این هستند که هنگام خراب شدن خودرو یا توقف در قسمت های خطرناک جاده از آن ها استفاده کنید تا راننده های دیگر متوجه خطر شوند. معمولاً رنگ علائم هشدار دهنده شبرنگ هستند تا در شب و مکان های تاریک نیز توسط خودروهای دیگر دیده شوند. وجود علائم هشدار دهنده در داخل جعبه ابزار خودرو بسیار ضروری است.

 علائم هشدار دهنده

کپسول آتش نشانی

آتش‌سوزی در خودروها می‌تواند از عوامل مختلفی ناشی شود، در حوادثی که منجر به آتش سوزی می شوند به خصوص در مسافرت های درون جاده ای که دسترسی به آتش نشانی با تاخییر ممکن است مواجه شود، کپسول های آتش نشانی قابلیت ارائه واکنش سریع و مؤثر در برابر حوادث آتش‌سوزی را به ما می دهند که این موضوع با جان و سلامت ما در ارتباط است و اهمیت بسیار بالایی دارد.

 

زنجیر چرخ

زنجیر چرخ

 

زنجیر چرخ

زنجیر چرخ از موارد ضروری و بسیار مهم در زمستان و به خصوص هنگام بارش برف و یخبندان در مناطق کوهستانی است که باید بر  روی لاستیک‌های عقب یا جلو سوار شود تا از لیز خوردن خودرو و ایجاد حادثه جلوگیری شود.

 

چکش

گاهی دلایل فنی و یا حوادث ناگهانی ممکن است منجر به آتش سوزی شود و درها باز نشوند و یا گاهی در هنگام تصادف درب‌های خودرو قفل می شود و ممکن است شما و دیگر سرنشینان خودرو گیر افتاده و در معرض خطر باشید که بهترین گزینه در آن زمان شکستن شیشه و سپس فرار از خودرو است که باید از چکش اضطراری استفاده کنید.

 

آب رادیاتور

آب رادیاتور

آب رادیاتور

یک بطری مایع خنک کننده رادیاتور یا آب رادیاتور را همیشه و در همه فصول حتما داخل ماشین خود داشته باشید تا در مواقعی که خودرو جوش آورد یا در صورت کم شدن مایع داخل محفظه رادیاتور از آن استفاده کنید تا به قطعات ماشین آسیب وارد نشود و در راه نمانید.

 

لاستیک زاپاس

از جمله آسیب هایی که هر لحظه ماشین شما را تهدید می کند پنچر شدن لاستیک و در شرایط بدتر ترکیدن آن است. در صورت داشتن لاستیک ژاپاس و آچار چرخ به راحتی می توانید لاستیک را تعویض کنید.

جعبه کمک های اولیه

جعبه کمک های اولیه

 

جعبه کمک های اولیه

رانندگی در ایران همیشه بسیار پر مخاطره بوده و هست و وجود یک جعبه کوچک کمک های اولیه بسیار پر اهمیت است. وجود وسایل اولیه ضروری در مواقع بحران کمک بسیار بزرگی برای نجات جان یک انسان تا قبل از رسیدن آمبولانس است. همیشه در بهترین شرایط هم نیم نگاهی به شرایط بحرانی داشته باشید.

 

جمع بندی

بهتر است همیشه یک بخش از فضای داخل صندوق عقب را به لوازم ضروری و جعبه ابزار خودرو اختصاص دهیم تا در زمان بروز مشکل کمترین خسارت را متحمل شویم. فهرست ذکر شده در این مقاله نیاز نیست به صورت همزمان همیشه داخل ماشین باشد و با توجه به فصل و یا سفر به مناطق مختلف و با توجه به نوع آب و هوا ممکن است متغیر باشد. ولی بعضی از لوازم مانند انواع آچار ذکر شده، پیچ گوشتی، کپسول آتشنشانی، لاستیک ژاپاس و آب را سعی کنید همیشه در دسترس داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *