مقالات

راهنمای کامل استفاده و نگهداری از سشوار صنعتی

نگهداری از سشوار صنعتی

در راهنمای کامل استفاده و نگهداری از سشوار صنعتی به چگونگی استفاده از این ابزار در شرایط ایمنی اشاره می‌کنیم. با توجه به اینکه سشوارهای صنعتی از بخش‌هایی به نام دمنده و المنت تشکیل می‌شوند، در زمان روشن شدن، المنت گرم می‌شود و هوایی که توسط فن به داخل سشوار می‌آید گرم می‌کند.درنهایت نیز این هوای گرم از بخش نازل سشوار خارج می‌شود تا برای گرم کردن انواع لوله‌های پلاستیکی، برداشتن روکش‌ها، خشک‌کردن رنگ و … از آن استفاده شود.

سشوار صنعتی چیست؟

سشوار جزو ابزارهای الکتریکی محسوب می‌شود که هوای گرم را از خود بیرون می‌دهد. دمای هوایی که از سشوار صنعتی خارج می‌شود، بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد است. این ابزارها از دو قسمت به نام های المنت و موتور تشکیل می‌شوند.

وظیفه تولید گرما در سشوار صنعتی به عهده المنت است. فن دستگاه نیز وظیفه ورود هوا به داخل سشوار را دارد. پس‌ازاینکه هوا در معرض گرمای المنت قرار می‌گیرد، به دمای موردنظر رسیده و توسط دمنده به بیرون هدایت می‌شود. سشوارهای صنعتی، دارای سیستمی هستند که می‌تواند میزان باد و گرما را تنظیم کند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع نازل سشوار صنعتی

کاربرد های سشوار صنعتی

کاربرد های سشوار صنعتی

پس‌ازاینکه درباره سؤال سشوار صنعتی چیست، توضیحاتی را ارائه کردیم، نوبت به معرفی کاربرد های سشوار صنعتی می‌رسد. این نوشتار یک راهنمای کامل استفاده و نگهداری از سشوار صنعتی است به کاربرد های این ابزار صنعتی اشاره دارد.

از بین بردن رنگ و برچسب : سشوارهای صنعتی برای برداشتن رنگ و انواع برچسب از روی سطوح کاربرد دارند. کندن انواع روکش‌ها جزو کاربرد های اصلی سشوار صنعتی است.

گرم نمودن شیشه طلق : برای ساختن وسایل مختلف از شیشه طلق، باید ابتدا این شیشه‌ها گرم شوند تا بتوان آن‌ها را حالت داد. به همین خاطر در این مواقع از سشوار صنعتی استفاده می‌شود.

حالت دادن لوله‌های سفت : شکل‌دهی و حالت‌دهی لوله‌های سفت‌وسخت با سشوار صنعتی به‌راحتی انجام می‌شود؛ بنابراین اگر قصد دارید لوله‌های پلاستیکی را گرم‌کنید، بهتر است از سشوار صنعتی استفاده کنید تا بتوانید آن‌ها را حالت بدهید.

خم کردن و حالت دادن پلاستیک :برای خم کردن پلاستیک مانند دسته عینک، از درجه حرارت مناسب سشوار صنعتی استفاده می‌شود.

خشک‌کردن انواع رنگ : بسیاری از مواقع لازم است که رنگ‌ها با سرعت بالایی خشک شوند. به همین خاطر از سشوارهای صنعتی برای خشک‌کردن این رنگ‌ها استفاده می‌شود.

استفاده در رزین کاری : کاربرد سشوار صنعتی در رزین کاری بسیار رایج است. معمولاً برای حباب زدایی رزین از دما و حرارت سشوار صنعتی استفاده می‌شود.

تعمیر موبایل : با توجه به اینکه تلفن‌های همراه یا همان موبایل‌ها به خاطر مشکلات ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشند، قطعات آن‌ها از یکدیگر در طول تعمیرات باز می‌شود. به دلیل اینکه از چسب‌های بسیار محکم برای چسباندن قالب موبایل استفاده می‌شود، برای باز کردن و تعمیر نیاز است تا این چسب‌ها بازشوند. استفاده از سشوار صنعتی در این مواقع کمک می‌کند تا بدون استفاده از ابزار و آسیب رسیدن به موبایل، چسب‌های قطعات نرم شده و به‌راحتی از یکدیگر جدا شوند.

بیشتر بخوانید: مهمترین کاربردهای پمپ باد فندکی

نحوه استفاده از سشوار صنعتی

نحوه استفاده از سشوار صنعتی

نحوه استفاده و نگهداری از سشوار صنعتی به توجه و دقت ویژه نیاز دارد. به همین خاطر در این قسمت به اقداماتی اشاره می‌کنیم که قبل از شروع کار با سشوار صنعتی، بایستی به آن‌ها توجه داشته باشید.

  • از وسایل ایمنی استفاده کنید : سشوار صنعتی دارای حرارت زیادی است. به همین خاطر بهتر است از دستکش محافظ برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست دست استفاده کنید.
  • از سری مناسب برای سشوار استفاده نمایید : سشوارهای صنعتی قدرت بالایی دارند؛ بنابراین بهتر است از سری مناسب استفاده نمایید تا هم‌زمان کار با سشوار پایین بیاید و هم کیفیت کار شما بهتر شود.
  • تنظیم صحیح دما : قبل از استفاده از سشوار صنعتی حتماً به‌درستی دما را تنظیم کنید. با توجه به ماده‌ای که قرار است گرم شود، باید دمای درستی را انتخاب کنید. دمایی که برای خم کردن انواع لوله‌های پلاستیکی مناسب است، از c۲۰۰ تا c۳۰۰ می‌باشد. همچنین برای متصل کردن لوله‌ها به یکدیگر می‌توانید سشوار را در محدوده دمایی ۳۳۰ تا ۴۰۰ درجه تنظیم نمایید.
  • سشوار را در فاصله مناسب قرار دهید : یکی از اصلی‌ترین نکات، محل قرارگیری سشوار از قطعه موردنظر است. ابتدا باید شما فاصله سشوار را با قطعه تنظیم کنید، سپس آن را روشن کنید. مناسب‌ترین فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر است.

نگهداری از سشوار صنعتی

نگهداری از سشوار صنعتی نیز نکات مخصوص به خود را دارد. از این نکات می‌توان به یک سری موارد اشاره کرد.

  • اگر سشوار صنعتی روشن است و می‌خواهید آن را روی زمین قرار دهید، دقت کنید که به‌صورت عمودی روی یک سطح قرار بگیرد تا هوا از دو طرف به داخل سشوار رفت‌وآمد داشته باشد. اگر سشوار روی طرفین آن قرار بگیرد، علاوه بر ورود ذرات ریز به داخل آن، هوای کافی نیز به سشوار نمی‌رسد و به آن آسیب وارد می‌شود.
  • هنگام کار با سشوار صنعتی پس از هر نیم ساعت بهتر است دمای دستگاه را به مدت ۵ دقیقه پایین بیاورید. به این صورت حداقل دمای دستگاه، فن آن را به کار می‌اندازد تا المنت و سرامیک موجود در سشوار خنک شوند. پس‌ازاین کار می‌توانید سشوار را به‌صورت کامل خاموش‌کنید تا دستگاه استراحت کند.
  • از دمای مناسب استفاده کنید. اگر سرامیک المنت سشوار صنعتی بیش‌ازحد گرم شود، با اولین ضربه شکسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ابزار برقی با کیفیت

نکات ایمنی هنگام کار با سشوار صنعتی

از نکات ایمنی هنگام کار و نگهداری از سشوار صنعتی می‌توان به استفاده از وسایل مناسب مانند دستکش اشاره کرد. همچنین موارد دیگری که نباید از قلم بیندازید عبارت‌اند از:

  • به‌هیچ‌وجه اجسام خارجی را به داخل نازل وارد نکنید.
  • هنگام روشن کردن سشوار صنعتی نازل آن نباید به سمت پایین قرار بگیرد.
  • دقت کنید در حین کار، روی نازل رنگ نریزد. در صورت پاشیدن رنگ، ابتدا سشوار را خنک‌کنید و به‌سرعت رنگ را پاک‌کنید.
  • استفاده از سشوار صنعتی برای از بین بردن رنگ‌هایی که دارای پایه سربی هستند، توصیه نمی‌شود.
  • هرگز قسمت نازل را با دست یا لباستان تماس ندهید.
  • پس از پایان کار سشوار صنعتی را سردکنید و در جعبه خود قرار دهید.
  • در نزدیکی مواد قابل اشتعال، از سشوار استفاده نکنید.
  • فاصله سشوار با سطح کار را رعایت کنید. چراکه تماس مستقیم باعث می‌شود جریان ورودی هوا به داخل سشوار کم شود و عملکرد مناسبی نداشته باشد.
  • از پوشاندن گریل های داخلی هوا خودداری کنید. چراکه ممکن است باعث آتش‌سوزی شود.

کلام پایانی

در این مقاله راهنمای کامل استفاده و نگهداری از سشوار صنعتی، موردبررسی قرار گرفت. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از ابزارهای پیشرفته‌ای مانند سشوار صنعتی، می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ اما اگر نحوه استفاده ونگهداری از سشوار صنعتی را ندانید و نکات ایمنی را هنگام کار با این ابزار در نظر نگیرید، ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاید به همین خاطر توصیه می‌کنیم چند دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *