مقالات

کاربرد دیمر در ابزارآلات چیست؟

کاربرد دیمر در ابزارآلات چیست؟

احتمالا برای شما هم بارها پیش آمده که هنگام خرید تجهیزات و ابزارآلات مختلف با کلمه دیمر یا عبارت دیمردار مواجه شده اید، در چنین شرایطی احتمالا از خودتان می پرسید که کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟ و اصلا وجود آن چه ضرورتی دارد؟ از همین جهت ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل درباره انواع دیمر و همچنین کاربردهای مختلف شان صحبت کنیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

دیمر چیست؟

به زبان ساده باید بگوییم دیمرها ابزارآلاتی هستند که به کمک شان می توانیم ولتاژ را در انواع ابزارهای برقی کنترل کنیم، در حقیقت ولتاژ در ابزارهایی مانند دریل، پیچ گوشتی برقی، فرز و.. با استفاده از دیمر کنترل می شود که وجود آن قابلیت تغییر ولتاژ از پایین ترین حد ممکن تا سر حد ولتاژ منبع تغذیه دستگاه را فراهم می کند.

دیمرها به صورت سری در مدار دستگاه قرار می گیرند و به کمک امکان کنترل ولتاژ، کاربردهای مختلفی نظیر تعیین میزان روشنایی، میزان سرعت گردش موتور و.. دارند که به فرد اجازه می دهند تا در حین استفاده سرعت دستگاه و یا ولتاژ آن را تثبیت کنند. بنابراین حالا راحت تر می توان متوجه شد که کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟ و چه نقشی در دستگاه ها ایفا می کند.

دیمر چیست؟

انواع دیمر

به طور کلی از مهم ترین انواع دیمر می توانیم به دیمرهای مکانیکی، هوشمند و لمسی اشاره کنیم که در ادامه هر کدام از آن ها را با یکدیگر بررسی می کنیم:

. دیمر مکانیکی

ساده ترین نوع دیمرها، دیمرهای مکانیکی هستند که عمل تنظیم ولتاژ را با کمک یک پیچ تنظیم انجام می دهند. کاربرد دیمر مکانیکی بیشتر در لامپ های روشنایی است و وجود آن ها این امکان را برای مصرف کننده فراهم می کند تا به راحتی بتواند میزان روشنایی لامپ را مطابق با سلیقه اش افزایش یا کاهش دهد. در این زمینه جالب است بدانید که نصب دیمر مکانیکی به هیچ گونه تغییر در نوع سیم کشی ساختمان احتیاج ندارد، و شما می توانید آن را به راحتی و بدون اعمال تغییرات به سیستم قدیمی ساختمان اضافه کنید.

اگر درباره کاربردهای دیگر دیمر مکانیکی کنجکاو شده اید، باید از دیمرهای مکانیکی چرخشی و استفاده آن ها در ابزارآلات صنعتی صحبت کنیم که وجودشان برای تنظیم سرعت گردش موتور در دستگاه های مختلف الزامیست. به عنوان نمونه در یک دستگاه فرز که دارای کلید دیمر است می توان از طریق فشردن کلید، سرعت گردش آن را کنترل کرد، به این ترتیب شما می توانید سرعت دستگاه را متناسب با نیازتان کم و زیاد کنید.

. دیمر لمسی

دیمرهای لمسی از دیگر ابزارآلات پرکاربردی هستند که انواع پیشرفته تر دیمرهای مکانیکی محسوب شده و به جای داشتن دکمه و تنظیم دستی، به طور خودکار میزان ولتاژ مورد نیاز دستگاه را تغییر می دهند. بارزترین کاربرد دیمر لمسی می توانیم به کنترل نور صفحه گوشی های موبایل اشاره کنیم که با تغییرات نور محیط به طور خودکار تنظیم می شوند. با این حساب دیمرهای لمسی برای صرفه جویی و کنترل مصرف انرژی نیز انتخاب های بسیار خوبی به شمار می روند.

از دیگر ویژگی های خوب دیمر لمسی می توان به قابلیت تنظیم به صورت دستی و کنترل از راه دور به کمک اینترنت و یا اپلیکیشن های مختلف موبایل اشاره کرد.

. دیمر هوشمند

یکی دیگر از انواع دیمرها، دیمرهای هوشمند هستند و همانطور که از نام شان پیداست عملکرد بهتری داشته و در مقایسه با مدل های دیگر گران تر می باشند. از نظر ظاهری باید گفت که دیمر هوشمند تفاوت چندانی با انواع لمسی ندارد، اما عملکرد بهتری از خودش نشان داده است. این نوع دیمرها علاوه بر قابلیت تنظیم به صورت دستی، از طریق راه دور و به کمک اپلیکیشن یا ریموت نیز کنترل می شوند و معمولا از آن ها در فضاهای پیشرفته ای، مانند خانه های هوشمند استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست؟

نحوه کنترل سرعت با دیمر

هنگام آشنایی با دیمرها، علاوه بر سوال کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟ پرسش دیگری با عنوان اینکه این قطعات چطور سرعت را کنترل می کنند مطرح می شود که پاسخ آن به نحوه عملکرد دستگاه و مکانیزم اصلی آن باز می گردد. معمولا در دستگاه های دیمردار، دکمه ای با این عنوان وجود دارد که هر چقدر آن را بیشتر فشار می دهید، سرعت دستگاه نیز بالاتر می رود و برعکس. در واقع این مکانیزم به کمک مقاومت الکتریکی ایجاد می شود، به طوریکه در صورت افزایش مقاومت ولتاژ کم تر شده و در نتیجه سرعت کاهش می یابد.

همچنین با کاهش مقاومت، ولتاژ بیشتر شده و با نزدیک شدن به ولتاژ منبع تغذیه سرعت بیشتری برای دستگاه فراهم می کند. در همین زمینه از انواع کلید دیمر در ابزارالات الکتریکی که قابلیت کنترل سرعت دارند می توان به کلید کنترل سرعت گازی و کلید دیمر دار اشاره کرد.

انواع کلید دیمر در ابزارالات

انواع کلید دیمر در ابزارالات

در بخش قبلی پس از توضیح آنکه کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟ دو نوع رایج از انواع کلیدهای دیمر به شما معرفی شد که کاربرد هر کدام از آن ها به شرح زیر می باشد:

. کلید کنترل سرعت گازی

برای بهتر متوجه شدن نحوه کنترل سرعت با دیمر، وسیله ای را در نظر بگیرید که کلید دیمر ندارد و به محض اینکه آن را به منبع تغذیه وصل می کنید، با بالاترین ولتاژ و سرعت ممکن شروع به کار می کند. برای حل چنین مشکلی کلیدهای کنترل سرعت گازی طراحی شده اند که به کاربر اجازه می دهند تا سرعت را مرحله به مرحله و از طریق میزان فشردن کلید مربوطه کنترل کند. به این ترتیب استفاده از ابزارآلاتی که کلید کنترل سرعت گازی دارند به شما کمک می کند تا سرعت و تمرکز بیشتری روی کار داشته باشید.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید ابزار برقی با کیفیت

. کلید دیمر

کلید دیمر نوع دیگری از انواع دیمرهای مورد استفاده در دستگاه های مختلف هستند که امکان تنظیم و تغییر سرعت اولیه را برای مصرف کننده فراهم می کنند. این کلید بیشتر در ابزارآلاتی مانند دریل، پیچ گوشتی برقی، اره و.. کاربرد داشته و به کاربرد و عملکرد بهتر آن ها کمک می کند.

کلام پایانی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا به شما توضیح دهیم که کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟ و انواع مختلف آن نیز چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. طبق گفته ها از دیمرها برای کنترل ولتاژ در دستگاه های مختلف استفاده می شود که مناسب ترین نوع آن با توجه به کاربرد و هدف نهایی دستگاه تعیین می گردد. در آخر امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما کاربردی و مفید واقع شده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *