فرز برقی, مقالات

معرفی صفحه فرز و انواع آن

معرفی صفحه فرز و انواع آن

بدون شک یکی از پایه های اصلی پیشبرد هر صنعت، استفاده از ابزارآلات مختلفی است که هر کدام از آن ها برای کاربرد خاصی طراحی و تولید شده اند. در همین زمینه یکی از پر استفاده ترین تجهیزاتی که در صنایع گوناگون از جمله ساختمان سازی، خودروسازی، نجاری و.. به کار می رود صفحه های فرز هستند که خودشان به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شوند. در این مقاله از ابزار مال به معرفی صفحه فرز می پردازیم.

آشنایی و معرفی صفحه فرز

صفحه های فرز یا برش همانطور که از نام شان پیداست، ابزارآلاتی هستند که از آن ها برای ساییدن یا برش سطوح مختلف استفاده می شود. این صفحه ها به تنهایی قابل استفاده نیستند و حتما باید به دستگاه هایی از جمله دستگاه فرز برقی و سایر انواع مشابه متصل شوند تا بتوانند کار سایش یا برش را به درستی انجام دهند.

کاربرد صفحه فرز

در معرفی صفحه فرز و انواع آن، آشنایی با کاربردهای این تجهیزات بسیار حائز اهمیت است، زیرا تا زمانی که شما از کارایی درست و اصولی یک وسیله اطلاعی نداشته باشید، نمی توانید به خوبی و در جای درست از آن استفاده کنید. در این زمینه اصلی ترین کاربرد صفحه فرز همان برش و سایش سطوح مختلف است اما نقش اصلی آن هنگام ایجاد برش های دقیق و ظریف مشخص می شود. در حقیقت اساس کار این صفحات به وجود ذرات سایشی و ریز موجود در آن ها باز می گردد که به هنگام چرخش صفحه با سطوح مختلف برخورد کرده و در اثر ایجاد سایش و اصطکاک، عمل برشکاری را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید : تفاوت دریل و بتن کن

کاربرد صفحه فرز

انواع صفحه برش فرز

همانطور که پیش از این گفته شد؛ این تجهیزات کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند که از جمله رایج ترین انواع آن ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

. معرفی صفحه فرز مینی فلاپ

مینی فلاپ در واقع نوعی صفحه متشکل از چندین سنباده است که به صورت مورب روی یکدیگر قرار گرفته و با دارا بودن سایزهای متفاوت به شما کمک می کند تا عمل سنباده کاری روی قطعات مختلف را به راحتی انجام دهید. در مورد تفاوت صفحه فرز مینی فلاپ با انواع معمولی باید بدانید که صفحه های فلاپ معمولا کارآمدتر هستند، زیرا سایش به کمک لبه بیرونی آن ها انجام شده و به طور مساوی در تمام صفحه توزیع می شود.

. معرفی صفحه فرز استیل بر

در میان انواع مختلف صفحات برش، صفحه فرز استیل بر کمترین ضخامت ممکن را دارد. تا حدی که حداکثر ضخامت تعیین شده برای انواع خاص آن به حدود ۳ میلی متر می رسد! از این صفحه می توان برای لایه برداری و یا برش انواع سطوحی از جنس فولاد سخت مانند استیل (اما با ضخامت کم) استفاده کرد. استفاده از صفحه فرز استیل بر گرما و اصطکاک کمتری ایجاد کرده و همچنین احتمال هر گونه تغییر رنگ در سطح مورد نظر را کاهش خواهد داد.

بیشتر بخوانید : فرق فرز مینیاتوری و انگشتی

. معرفی صفحه فرز آهن بر

صفحه فرز آهن بر علاوه بر داشتن استحکام و قدرت کافی، متشکل از دانه های سرامیکی با ساختار اتصال کریستالی نیز می باشد که وجود تعداد زیاد نقاط شکست در این ساختار باعث بهبود عملکرد صفحه جهت برش فلزات سخت شده است.

. معرفی صفحه فرز ساب و سایش

اگر در معرفی صفحه فرز و انواع آن به دنبال موردی هستید که به کمک آن بتوانید هر نوع قطعه ای را سنباده زده و با کمک اصطکاک زبر کنید، صفحه فرز ساب و سایش بهترین انتخاب ممکن خواهند بود. در مورد این تجهیزات باید بدانید که آن ها با توجه به کاربردشان ترکیبات، طراحی و شکل های مختلفی دارند که از جمله رایج ترین انواع آن ها می توانیم به صفحه ساب آهن و صفحه ساب استیل اشاره کنیم.

.  معرفی صفحه فرز پرفیل بر

صفحه فرز پروفیل بر یکی از پر کاربردترین انواع صفحات فرز است که همانند نامش جهت برش سطوح و صفحات پروفیل مورد استفاده قرار می گیرد. این صفحات در مقایسه با انواع دیگر سایز بزرگ تری داشته و در انواع ۳۰۰ و ۳۵۵ میلی متری تولید می شوند.

. صفحه فرز سنگ بر

زمانی که بخواهیم در بلوک، آجر و یا سطوح سنگی برش های سریعی ایجاد کنیم، از صفحه فرز سنگ بر کمک می گیریم. در ساختار این گروه از صفحات دانه های سیلیکون کاربید با اتصال نرم به کار رفته و ضخامت کم شان آن ها را برای ایجاد برش های صاف در صنعت سنگ تراشی مناسب کرده است. همچنین این نوع صفحات در سایزهای ۱۱۵، ۱۸۰ و ۲۳۰ میلی متری تولید و روانه بازار می شود.

. صفحه فرز سرامیک بر

صفحه فرز سرامیک بر تا حد زیادی مشابه دیسک فلاپ است اما بر خلاف دوام و طول عمر بالایش در کارهای حرفه ای مورد استفاده قرار نمی گیرد. این صفحات عمل برش را بدون گرم شدن بیش از حد انجام داده و همچنین ریسک لب پر شدن یا شکست کاشی و سرامیک را کاهش می دهند.

. صفحه فرز گرانیت بر

صفحه فرز گرانیت بر از جنس آلیاژ سیگمنت است و جهت برش سطوح گرانیتی مورد استفاده قرار می گیرد. این صفحات با شیارهای شان علاوه بر سایش گرانیت، به سطح آن ضربه هایی نیز وارد می کند تا عمل برش به خوبی انجام شود.

بیشتر بخوانید : تفاوت صفحه گرانیت بر با سرامیک بر

. صفحه فرز بتن بر

صفحه فرز بتن بر همانند صفحات برش سرامیکی متشکل از لبه‌های الماسه بوده و با شیارهای دندانه دار جهت برش سیمان یا بتن کاربرد دارد.

. صفحه فرز آسفالت بر

یکی دیگر از انواع صفحات فرز، صفحه فرز آسفالت بر است که شباهت زیادی به انواع بتن بر دارد. این صفحه معمولا با سایزهایی بین ۳۰۰ تا ۷۵۰ میلی متر تولید می شود اما برای استفاده های صنعتی امکان طراحی آن در ابعاد بزرگ تر نیز وجود دارد.

. صفحه فرز سنباده

در معرفی صفحه فرز و انواع آن، صفحات سنباده جایگاه ویژه ای دارند. این صفحات متشکل از ترکیبات ساینده بوده و با مش های متفاوت در انواع دستگاه های سنباده زنی به کار می روند. صفحه فرز سنباده عموما از مواد کامپوزیتی ساخته می شود و هر چقدر عدد مش آن بزرگ تر باشد، اندازه ذرات ریزتر و صفحه نرم تر است.

بیشتر بخوانید : راهنمای استفاده از چرخ سنباده

کلام پایانی

همانطور که گفته شد؛ صفحات برش با توجه به کاربردهای شان انواع مختلفی دارند که پیش از انتخاب نوع صفحه حتما باید با آن ها آشنایی کامل داشته باشید. ما در این مطلب به معرفی صفحه فرز و انواع آن پرداختیم تا شما در صورت نیاز بتوانید از آن کمک بگیرید. در نهایت امیدواریم که تمامی نکات گفته شده شما را جهت انتخاب صفحه فرز مناسب و کاربردی، یاری کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *