مقالات

تجهیزات مکانیکی مورد نیاز برای افتتاح یک تعمیرگاه خودرو

تجهیزات مکانیکی

راه‌اندازی یک تعمیرگاه خودرو (مکانیکی)، بزرگ‌ترین هدف بسیاری از مکانیک‌های ماهر و با تجربه است. راه‌اندازی یک مکانیکی کارآمد برای تعمیرکارانی که از مهارت‌های بالایی برخوردار هستند، بسیار سودآور خواهد بود، اما بسیار مهم است که این تعمیرگاه مجهز به تجهیزات مکانیکی ضروری باشد. در واقع در هنگام راه‌اندازی یک تعمیرگاه باید بدانید که چه ابزاری نسبت به ابزارهای دیگر در اولویت است. بنابراین برای این‌که یک تعمیرگاه با بهترین ابزارها داشته باشید، ما یک لیست از کارآمدترین ابزارهای مکانیکی مهم را برای‌تان تهیه کرده‌ایم.

 


برای خرید لوازم تخصصی مکانیکی از فروشگاه ابزارمال کلیک کنید

برای راه‌ندازی تعمیرگاه چه تجهیزات مکانیکی باید بخرید؟

علاوه بر مکان مناسب برای راه‌اندازی یک تعمیرگاه، تجهیزات مکانیکی نیز نقش مهمی در موفقیت‌تان خواهد داشت. با این‌حال این بدان‌معنا نیست که برای خرید ابزارهای لازم برای مکانیکی، لازم است بیش از اندازه هزینه کنید. در واقع باید بتوانید ابزارهایی را تهیه کنید که طیف گسترده‌ای از خدمات پر تقاضا را به ‌خوبی پاسخ دهند و همچنین گردش مالی خوبی نیز برای‌تان داشته باشند.

1. یک دست کامل آچار

ست آچار یکسر تخت یکسر رینگ

جهت خرید ست آچار یکسر تخت یکسر رینگ فورس کلیک کیند

زمانی‌که مشغول تعمیر خودروهای مختلف هستید با انواع گوناگونی از مهره و پیچ سر و کار خواهید داشت، بنابراین خرید یک دست کامل آچار را می‌توان ابتدایی‌ترین تجهیزات مکانیکی موردنیاز دانست. خرید یک ست آچار مانند داشتن انواع پیچ‌گوشتی در یک مکانیکی بسیار ارزشمند و پرکاربرد است. قیمت ست آچار براساس برند، انواع سایز و جنس ساخت آن متفاوت است. با این‌حال اگر نمی‌خواهید برای ست کامل آچار هزینه کنید بهتر است به سراغ آچارهای ترکیبی بروید. عمدتاً این مدل آچارها یک طرفشان تخت و طرف دیگرشان رینگی است. بهتر است این مدل آچار را در چندین سایز تهیه کنید. آچار فرانسه یا قابل تنظیم نیز یکی دیگر از آچارهایی است که حتما باید به‌عنوان یکی از تجهیزات مکانیکی برای تعمیرگاه خودروی‌تان خریداری کنید. علاوه بر این‌ها حتماً یک آچار آلن که ارزان اما بسیار مفید است نیز باید در مجموعه ابزار خود داشته باشید.

2. جعبه بکس

https://abzarmall.com/product/%d8%ac%d8%b9%d8%a8%d9%87-%d8%a8%da%a9%d8%b3-1-2-%d8%af%d8%b1

جهت خرید جعبه بکس 1/2 درایو فورس کلیک کنید

جعبه بکس یکی دیگر از ابزارهای مکانیکی برای هر تعمیرگاه خودرو به منظور باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره است که داخل آن بکس و آچار قرار دارد. کاربرد اصلی جعبه بکس باز کردن  مهره‌های بلند، پیچ‌های فرورفته و دسترسی به پیچ و مهره‌ها در مکان‌های خاص مانند شمع خودرو، است.

قیمت جعبه بکس با توجه به سایز، جنس، آلیاژ، تعداد و نوع کاربردشان بسیار متفاوت است. با این‌ حال به ‌دلیل این‌که تعمیرکاران خودرو با طیف گسترده‌ای از پیچ‌ها و مهره‌های بدقلق سروکار دارند، بهتر است که محصولات باکیفیت و اصل را تهیه کنند که از عمر و کارآیی آن مطمئن باشند.

3. انواع انبر

جهت خرید و مشاهده انواع انبر کاربردی کلیک کنید

یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد در مکانیکی، انبر است. اگرچه این ابزار مانند آچار عمل می‌کند، اما قابلیت این را دارد که به هر اندازه که نیاز است بر روی پیچ یا مهره فشار وارد کند.  یک مجموعه ساده از انبرهای Slip Joint  یا لغزنده، انبر دماغه سوزنی، انبر قفلی و انبر قفلی شیاردار چهار انبر اساسی برای راه‌اندازی یک مکانیکی کارآمد است.با این حال مطمئن شوید که در لیست خرید تجهیزات مکانیکی انبر دم باریک، انبر کلاغی، سیم چین و انبر خار بازکن را از قلم نیندازید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل انبر خارباز کن و خارجمع کن

4. فیلتر بازکن

جعبه کامل آچار فیلتر بازکن

جهت خرید انواع فیلتر بازکن کلیک کنید

آچار فیلتر بازکن یکی دیگر از ابزارهایی است که باید در تجهیزات تعمیرگاه‌تان داشته باشید. این مدل آچار از دسته، قفل و تسمه تشکیل می‌شود و عمدتاً برای باز و بسته کردن انواع فیلتر کاربرد دارد. فیلتر بازکن دارای مدل‌های قفلی، دو طرفه، تسمه‌ای، سه پایه، کاسه‌ای و زنجیره‎‌ای است. قیمت آچار فیلتر بازکن نیز به سایز، مدل و جنس آلیاژ آن بستگی دارد.

5. تست ترکیدگی سیلندر

برای این‌که بتوانید فشار باد و افت آن را در وسایل نقلیه بررسی کنید، نیاز به یک ابزار بسیار کاربردی و مفید یعنی تست یا تستر ترکیدگی سیلندر دارید. این یکی از تجهیزات مهم است که با آن می‌توانید فشار باد در سرسیلندر و سیلندر را بررسی کنید تا مشکلاتی از  قبیل سوختگی واشر، ساییدگی سوپاپ، ترکیدگی سرسیلندر و… را شناسایی و برطرف سازید. این ابزار از دو گیج برای اندازه‌گیری فشار باد و افت فشار باد و شلنگ برای اتصال تشکیل شده است.

6. کاسه نمد جا زَن

برای این‌که بتوانید مشکلات کاسه نمد در انواع خودرو را برطرف کنید، نیاز به ابزار مهم دیگری با عنوان «کاسه نمد جا زَن» دارید. این  ابزار که عمدتاً در بازار به شکل یک پکیچ کامل به فروش می‌رسد دارای جدا کننده کاسه نمد و نصب‌کننده کاسه نمد در اندازه‌، طول و زاویه‌های متفاوت است. همچنین در پکیچ این ابزار یک عدد پکینگ کش برای درآوردن کاسه نمد قبلی خودرو در فضاهای دور از دسترس نیز قرار دارد.

 

7. اورینگ جا زَن

ست اورينگ جازن

جهت خرید ست اورینگ جازن کلیک کنید

اورینگ جا زَن یک نوع آچار مخصوص برای نصب حلقه‌های لاستیکی در خودرو است که اصطلاحاً اورینگ نامیده می‌شود. در واقع با این ابزار می‌توانید بدون این‌که به اورینگ آسیب برسانید آن را به آسانی در پیستون‌های سیلندر، شفت‌های پمپ دوار و… نصب کنید. عمدتاً اورینگ جا زن از جنس آلومینیوم مقاوم و در سایزهای مختلف از جمله (8-5)، (16-9)، (16-11) و … اینچ در بازار موجود است. همچنین برای این‌که تشخیص سایزبندی راحت‌تر انجام شود، این ابزار در رنگ‌های مختلف وجود دارد.

8. انبر رینگ جمع کن

انبر رینگ جمع کن یکی دیگر از وسایل ضروری در مکانیکی است که کاربردی شبیه به آچار فیلتر باز کن دارد و در سایزهای مختلف تولید می‌شود. انبر رینگ جمع کن ابزار ویژه‌ای که به طور خاص برای فشرده‌سازی رینگ‌های پیستون برای نصب مجدد روی این پیستون به کار می‌رود. در واقع این انبر باعث می‌شود تا رینگ به اندازه کافی باز و در محل قرار گیرد.

9. سوپاپ جمع کن

از دیگر تجهیزات لازم برای راه‌اندازی تعمیرگاه خودرو سوپاپ جمع کن است.این ابزار برای اتصال و جدا کردن فنرهای سوپاپ استفاده می‌ شود و دارای یک اهرم خود قفل و اتصالات با قابلیت تنظیم سریع است که امکان استفاده از آن را با انواع موتورها فراهم می‌کند. سوپاپ جمع کن در انواع مختلف مانند دو طرفه، لقمه‌ای، تفنگی، کوچک، بلند دو دسته و درجا در بازار موجود است که برای انواع موتورهای خودرو کاربرد دارند.

10. تست رطوبت روغن ترمز

جهت خرید ابزار تست رطوبت روغن ترمز کلیک کنید

برای اندازه‌گیری آب در مخزن روغن ترمز نیاز به ابزار تستر یا تست رطوبت روغن ترمز دارید. اگرچه عمدتاً در مخزن روغن ترمز مقداری آب به‌دلیل رطوبت هوا وجود دارد اما اگر این مقدار افزایش یابد، باعث اختلال در کارآیی ترمز خواهد شد. این ابزار دارای چراغ‌های نمایشگر است که از سه رنگ سبز، زرد و قرمز تشکیل می‌شوند و هر رنگ میزان درصد آب موجود در روغن ترمز را نشان می‌دهد.

11. قرقری فرمان

آچار قرقری فرمان ابزاری کاربردی و مهم برای تعمیرکاران خودرو است. این آچار برای باز کردن میل قرقری فرمان خودرو کاربرد دارد. این آچار دارای سری‌های متنوع در سایزهای گوناگون است که برای انواع مختلف اتومبیل‎‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

12. ابزار کشش تسمه

برای این‌که شل یا سفت بودن تسمه در خودروها را تست و بررسی کنید باید یک «ابزار کشش تسمه» را به لیست خرید خود اضافه کنید. این ابزار مخصوص دارای دسته‌ای مدرج است که با چرخاندن آن می‌توانید کشش تسمه را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کنید.

13.انژکتور شور

یکی دیگر از ابزارهای مهم که باید در هر مکانیکی باشد، دستگاه انژکتور شور است. این دستگاه قابلیت بررسی و نشان دادن میزان پاشش سوزن انژکتور را در حالت‌های گوناگون دارد. عمدتاً سوزن انژکتور در هر 40 هزار کیلومتر باید شسته شود. به‌دلیل اهمیت این کار و جلوگیری از آلودگی هوا، وجود یک دستگاه انژکتورشور در هر تعمیرگاهی ضروری است. انژکتور شور در 5 مدل 4 سیلندر، 6 سیلندر، 8 سیلندر، روکار و اولتراسونیک در بازار موجود است.

تجهیزات مکانیکی راه اندازی تعمیرگاه خودرو

از دیگر تجهیزات مکانیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–  گیج فیلر

– مولتی متر

– فشارسنج و باد لاستیک

– جک بالابر خودرو

– دستگاه‌های عیب‌یابی

– جک سوسماری مخصوص اتومبیل

– لوازم ایمنی و جعبه کمک‌های اولیه

مهارت‌ها و خدمات مشتری را فراموش نکنید!

ما سعی کردیم در این مطلب ابزارهای مهم که برای شروع راه‌اندازی تعمیرگاه خودرو، به آنها نیاز دارید را معرفی کنیم، اما توجه داشته باشید که مهارت و پاسخگویی به طیف گسترده‌ای از خدمات مشتری در این کسب و کار بسیار مهم است. داشتن شخصیتی مفید، دلسوز و عاشق شغل مکانیکی، از پیش‌ نیازهای اساسی راه‌اندازی تعمیرگاه خودرو به روش صحیح است.

اگر به کار خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید مشتریان به دفعات متعدد به تعمیرگاه شما مراجعه کنند، باید طیف وسیعی از خدمات و نیز تجهیزات مکانیکی مناسب را داشته باشید.

 

1 دیدگاه در “تجهیزات مکانیکی مورد نیاز برای افتتاح یک تعمیرگاه خودرو

  1. حبیب گفت:

    سلام .از نظر من مطالبی که ارائه نمودید به صورت بسیار جامع ودرعین حال بی نهایت مفید بود .حداقل برای حقیر که شدیدا علاقمند به این حرفه هستم ومتاسفانه با گذشت ۵۰سال موفق به اشتغال به ان به دلیل تحصیلات عالیه نشده ام محرک بالواقع کنشگرکن هستش .علاقه حقیر به تمام زیرمجموعه های تعمیرات خودروبه حدی است که حدود ۵ساله خودرو خودم که ۴۰۵ هستش را تمام اعمال تعمیراتی اعم از تعلیق،پیشرانه،خنک کاری ،وباقی موارد را شخصا انجام میدم .واقعا درحسرت اشتغال به این حرفه بزرگترین آرزوی منه که ازین طریق به افرادی که شاید وضعیت اقتصادی خوبی (دقیقا مثل خودم)ندارند نه رایگان بلکه با کمترین هزینه خدمترسانی کنم باشد وشاید که برای بعداز ترک دنیا توشه ای جمع شود اما افسوس وافسوس وبی نهایت افسوس این سعادت وافتخار هنوز نصیب نشده وامیدوارم که بشود حتی درعنفوان کهنسالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *