مقالات

فرق فرز مینیاتوری و انگشتی

فرق فرز مینیاتوری و انگشتی

خانواده فرزها بسیار وسیع است و دو عدد از اعضای پرطرفدار آن، فرز مینیاتوری و انگشتی نام دارد. فرز برقی به طور کلی به ما کمک می کند تا کارهای صنعتی را با دقت و کیفیت بسیار بالایی انجام دهیم؛ اما به دید تخصصی باید گفت که تفاوت های بسیاری بین آن ها وجود دارد و هر یک مناسب برای کاری خاص هستند. حال در این بین سوال مهم این است که فرق فرز مینیاتوری و انگشتی چیست و چگونه می توانیم تفاوت این دو را متوجه شویم؟ در این مطلب با ابزار مال همراه باشید تا در کنار یک دیگر به تمامی اطلاعات در رابطه با این موضوع بپردازیم.

فرز مینیاتوری چیست؟

در ابتدا بهتر است به این موضوع بپردازیم که اصلا فرز مینیاتوری چیست؟

فرز مینیاتوری چیست؟

فرز مینیاتوری همان طور که از نامش پیداست، ابزاری است یا ساختاری ظریف و طراحی بسیار خاص. از طرفی دیگر، به این فرز همچنین فرز حکاکی نیز گفته می شود. این فرز از قسمت ها و همچنین اجزای مختلفی تشکیل شده است و یکی از مهم ترین قطعات آن، موتور فرز است. به طور کلی، عملکرد فرز مربوط به قدرت و توان موتور آن است.

زمانی که ما میزان سرعت مورد نظر را در این دستگاه برای خود به همراه داشته باشیم، در کارهایی مثل صیقل دادن سطوح، حکاکی، برش کاری های ظریف روی چوب و غیره می توانیم از فرز مینیاتوری استفاده کنیم. شایان ذکر است که از این ابزار برای مواردی مانند کارهای هنری نیز استفاده می شود. اکثر هنرمندان در کارهایی مانند حکاکی یا مجسمه سازی از فرز مینیاتوری بهره می برند.

از آنجایی که فرز مینیاتوری در ابعاد مختلفی تولید می شود، می تواند شباهت های بسیاری به مدل انگشتی داشته باشد. به همین خاطر برخی از افراد به هنگام خرید فرز مینیاتوری، به اشتباه به سراغ انگشتی می روند. خوشبختانه در انتهای این مطلب دیگر این اشتباه را نخواهید کرد؛ زیرا ما تفاوت این دو ابزار را به صورت تخصصی در اختیار شما قرار می دهیم.

بیشتر بخوانید : معرفی صفحه فرز و انواع آن

کاربرد فرز مینیاتوری

تعدادی از کاربرد فرز مینیاتوری را در بخش قبلی به شما ارائه دادیم. حال در این بخش به شکل تخصصی این موضوع را شرح می دهیم تا اگر قصد خرید فرز مینیاتوری را دارید، تشخیص دهید که آیا این ابزار واقعا مورد استفاده شما قرار می گیرد یا خیر. این کاربرد ها عبارت اند از:

  • مجسمه سازی
  • طلاسازی
  • دندانپزشکی
  • صنایع الکتریکی
  • حکاکی روی متریال هایی مانند سنگ، چوب و شیشه

فرز انگشتی چیست؟

حال که با فرز انگشتی به طور کامل آشنا شدیم، در این بخش به این موضوع می پردازیم که فرز انگشتی چیست؟ و سپس کاربردهای آن را بررسی می کنیم.

فرز انگشتی چیست؟

یکی از محصولات دیگری که در خانواده فرزها قرار دارد، فرز انگشتی نام دارد. در واقع فرز انگشتی یکی از ابزارهای مناسب برای کارهایی مانند ساب زنی، حکاکی، صیقل کاری و غیره است. این ابزار دارای یک موتور حرفه ای و همچنین تعدادی چرخ دنده است که به همراه قطعه ای به نام شفت به آرمیچر اتصال پیدا می کند. در زمانی که آرمیچر و شفت در حال چرخش هستند، سرعت مورد نظر را برای انجام عملیات مربوطه فراهم می کنند.

به دستگاه فرز انگشتی همچنین فرز سنگ انگشتی نیز گفته می شود. بیشتر مشاغلی که نیاز است در آن از ابزاری با دقت بالا استفاده شود، از این دستگاه بهره می برند. البته در نظر داشته باشید که اقدامات معرفی شده با کمک فرز مینیاتوری نیز امکان پذیر است، اما فرز انگشتی می تواند با ظرافت بیشتری آن را انجام دهد.

مزیت اصلی که فرز انگشتی در اختیار شما قرار می دهد، استفاده از انواع مته و سری های مختلف است. نکته مهمی که حتما باید در رابطه با فرز انگشتی به آن توجه شود این است که حتما به هنگام استفاده از این فرز بر روی متریال های مختلف، از مته های مخصوص به متریال استفاده کنید تا فشار بسیار به دستگاه وارد نشود و موجب خرابی مته نیز نشود.

بیشتر بخوانید : مهم‌ترین کاربرد های دستگاه فرز سنگبری

کاربردهای فرز انگشتی

حال که با مشخصات دقیق این دستگاه آشنا شده اید، به سراغ معرفی کاربردهای فرز انگشتی می رویم. همانطور که اشاره کردیم، فرز انگشتی در مشاغل مختلف کاربردهای فراوانی دارد و از آنجایی که طراحی و ساخت آن با دقت بالایی انجام شده است، به عنوان یکی از ابزارهای پرفروش معرفی می شود. این کاربردها عبارت اند از:

  • کارگاه های نجاری
  • مبل سازی
  • صافکاری خودرو
  • حکاکی روی سنگ، چوب و شیشه

فرق فرز مینیاتوری و انگشتی در چیست؟

حال نوبت به این می رسد که به بررسی همه جانبه این موضوع بپردازیم که اصلا فرق فرز مینیاتوری و انگشتی در چیست؟ و ما چگونه به هنگام خرید این دو دستگاه را از یک دیگر تشخیص دهیم؟

در این جدا جدولی را برای شما طراحی کرده ایم که فرق بین فرز مینیاتوری و انگشتی را برای شما به زبانی ساده شرح می دهد.

ابعاد و وزن
فرز انگشتیفرز مینیاتوری
ابعاد و وزن بیشتری دارد.ابعاد و وزن کمتری دارد.
کاربرد
فرز انگشتیفرز مینیاتوری
برای تمامی کارها مورد استفاده قرار می گیرد.تنها برای کارهایی که دارای ظرافت بیشتری هستند کاربردی است.
سرعت و چرخش
فرز انگشتیفرز مینیاتوری
به دلیل این که موتور قدرتمندتری دارد، سرعت بالاتری را به خود اختصاص می دهد.سرعت کمتری نسبت به فرز انگشتی دارد.
سایز کولت و سه نظام
فرز انگشتیفرز مینیاتوری
کولت و نظام بزرگ تر با قطر بیشتری را برای خود دارد.کولت کوچک تر با قطر کمتری را از آن خود کرده است.
توان موتور
فرز انگشتیفرز مینیاتوری
دارای موتور قدرتمندی است.موتوری با توان کمتر نسبت به فرز انگشتی دارد.

بیشتر بخوانید : تفاوت صفحه گرانیت بر با سرامیک بر

فرز مینیاتوری بهتر است یا فرز انگشتی؟

فرز مینیاتوری بهتر است یا فرز انگشتی؟

با فرق فرز مینیاتوری و انگشتی آشنا شدید، قطعا با تمامی این تفاسیر این سوال برایتان به وجود می آید که آیا فرز مینیاتوری بهتر است یا فرز انگشتی؟ با تمامی بررسی هایی که در این مطلب انجام دادیم، باید بگوییم که این دو ابزار به طور کلی برتریت خاصی نسبت به یک دیگر ندارند و هر یک در زمینه ای مشخص، کاربرد خاص خود را ارائه می دهد.

به عنوان مثال، در اگر در شغل پولیش کاری به فعالیت می پردازید، نیاز به فرز انگشتی داشته و در صورتی که در شغل دندانسازی حضور دارید، به طبع فرز مینیاتوری گزینه بهتری است. پس برای پاسخ به این سوال بهتر است بگویید که فرز انگشتی برای شغل شما بهتر است یا فرز مینیاتوری و سپس با توجه به آن، ابزار مناسب را انتخاب کنید.

سخن پایانی

در این مطلب ما سعی بر این داشتیم تا به تفاوت و فرق فرز مینیاتوری و انگشتی بپردازیم. از این که تا انتها همراه ما بودید، بسیار سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *