مقالات

کاربرد دریل ستونی یا دریل ایستاده چیست؟

کاربرد دریل ستونی یا دریل ایستاده چیست؟

قطعا اگر مخاطب این مطلب ما هستید، تا به امروز برای یک بار هم که شده اقدام به خرید دریل کرده اید و با صدها مدل از این ابزار در بازار مواجه شده و ممکن است حتی گیج شده باشید که کدام یک برای شما انتخابی مناسب است.

می توانیم با شما شرط ببندیم که تا به امروز نام دریل ستونی حتی به گوشتان هم نخورده است! این دسته از دریل ها در انواع مختلفی از صنایع مانند صنعت چوب، فلز یا پلاستیک بسیار کاربردی است و عملکرد اصلی آن، سوراخ کاری بدون لرزش دست می باشد. حال در این مطلب ما قصد داریم به صورت اختصاصی به این موضوع بپردازیم که کاربرد دریل ستونی یا دریل ایستاده چیست؟ و اصلا دریل ستونی چه نوع دریلی است. همراه ما باشید.برای خرید دریل برقی بر روی لینک کلیک نمائید.

دریل ستونی چیست ؟

همان طور که قولش را داده بودیم، ابتدا به این موضوع می پردازیم که اصلا دریل ستونی چیست ؟ همان طور که گفتیم، دریل ایستاده یکی از صدها مدل دریلی است که در بازار مشاهده می کنید و برای سوراخ کاری روی انواع سطوح مختلف، بدون لرزش دست مورد استفاده قرار می گیرد. در زبان انگلیسی به این دریل drill press یا column drill گفته می شود. در زبان فارسی نیز این دریل به انواع نام های مختلفی مانند دریل عمودی، ایستاده یا دریل پایه دار معرفی می شود.

در رابطه با کاربرد دریل ایستاده نیز باید بگوییم که برای صنایعی که نیاز به سوراخ کاری دقیقی داشته، به طوری که حتی نباید یک میلی متر سوراخ کردن تغییراتی را در خود پیدا کند، مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت این نوع سوراخ کاری را به نام های زیر معرفی می کنند:

  • قلاویز زنی: یکی از مراحلی است که به هنگام ساخت انواع اسباب بازی ها یا در کابینت سازی توسط این دستگاه دریل انجام می شود. قلاویز زنی یعنی انجام سوراخ کاری به همراه دریل ستونی به طوری که این عملکرد شامل دقت بالایی در عمق سوراخکاری باشد.
  • خزینه کرد: خزینه کردن یعنی ایجاد انواع حفره ها در شیشه یا سنگ های گرانیتی و زینتی به طوری که حتی یک دهم میلی متر ترک خوردگی روی متریال ایجاد نشود.

اجزای دریل ستونی یا دریل ایستاده

اجزای دریل ستونی یا دریل ایستاده

حال که با این دستگاه و عملکرد آن به طور کامل آشنا شدید، به سراغ معرفی اجزای دریل ستونی یا دریل ایستاده می رویم.

اهرام ها

یکی از اجزای دریل ستونی، اهرم ها هستند. اهرم ها این امکان را به شما می دهند تا نیروی سوراخ کاری را چند برابر کنید، به طوری که به هیچ عنوان نیازی نباشد تا نیرویی دیگر را توسط دستان خود به دستگاه وارد کنید.

اسپیندل دریل ستونی

اسپیندل وظیفه انتقال قدرت از موتور به سه نظام را در این دستگاه به همراه دارد. شکل اصلی این قطعه شبیه به یک میله چرخان است و از جعبه دنده نیز خارج شده است. این قطعه در تنظیم سرعت نیز نقش بسزایی دارد.

کله گی

در بالاترین بخش این دستگاه، قطعی به نام کله گی وجود دارد که به شکل یک جعبه است. در این جعبه تعدادی تسمه و فلکه قرار داشته که به الکتروموتور و دریل متصل هستند. این بخش از جعبه دنده دریل جداست و در صورت تعویض نیز امکان باز شدن آن وجود دارد.

انواع دریل ستونی

اگر قصد خرید دریل ستونی را دارید، بهتر است ابتدا با انواع دریل ستونی آشنا شوید تا در انتها بتوانید بهترین را با توجه به کسب و کار خود انتخاب کنید.

  • دریل ستونی رومیزی: این دریل همانطور که از نامش پیداست، روی میز نصب می شود. این دریل به صورت تسمه ای، گیربکسی، اتوماتیک و دستی عمل می کند. از این دستگاه برای مشاغلی مانند نجاری و شیشه بری استفاده های بسیاری م شود، زیرا میزان سوراخکاری و همچنین مواردی دیگر در این دسته از مشاغل می بایست با دقت و ظرافت بالایی انجام شود.
  • دریل ستونی ثابت: با توجه به اسمی که روی این دریل قرار دارد، امکان جا به جایی آن بسیار کم است. این دسته از دریل ها قدرت سوراخ کاری بسیار بالایی را برای خود به همراه دارند و انجام کار با آنها هیچ گونه محدودیتی نداشته و حتی ضخیم ترین الوارها را نیز به راحتی سوراخ می کنند.

نحوه کار دریل ستونی

مهم است که قبل از خرید این دستگاه، ابتدا نحوه کار دریل ستونی را بدانیم. در این دسته از محصولات که به صورت غیرگیربکسی ارائه شده و دستی عمل می کنند، نیروی برق بعد از عبور از موتور و رسیدن به تسمه، موجب چرخش اسپیندل می شود و سه نظام نیز شروع به حرکت می کند. بالا و پایین رفتن سه نظام در این بخش به کمک نیرویی که شما از دستان خود ارائه می دهید، نوک مته روی قطعه شروع به ضربه زدن می کند.

حال لا توجه به مقدار سوراخ کاری مد نظر ما، شروع به انجام کار می کنیم. در این دسته از دریل ها به جای تسمه از گیربکس استفاده می شود و تمامی مراحل سوراخ کاری نیز با کنترل کامل و همچنین بسیار راحت توسط شخص به اتمام می رسد تا نتیجه کار بسیار دقیق و کاملا عالی باشد.

نحوه کار دریل ستونی

نکات ایمنی هنگام کار با دریل ستونی

زمانی که در حال کار با دریل ستونی هستید، می بایست کات ایمنی هنگام کار با دریل ستونی را مد نظر خود قرار دهید. این نکات عبارت اند از:

  • محل کارتان باید کاملا تمیز و خشک باشد.
  • مته سفت و محکم باشد و از لباس کار استفاده کنید.
  • حتما از گیره برای نگهداشتن قطعات استفاده کنید.
  • از سرعت مناسبی برای سوراخ کاری بهره بگیرید.
  • از ابزار مشخص شده برای خارج کردن مته استفاده کنید.
  • دستگاه را بیش از حد روشن نگذارید.

نکات مهم برای انتخاب و خرید دریل ستونی

برای این که به درستی خرید دریل ستونی را انجام دهید، مهم است که ابتدا نکات مهم برای انتخاب و خرید دریل ستونی را مورد بررسی قرار دهید. این نکات عبارت اند از:

  • بررسی توان خروجی و ظرفیت کاری دستگاه
  • سایز سه نظام دریل ستونی
  • بررسی سرعت سوراخکاری دستگاه
  • بررسی شکل ظاهری دستگاه و کله گی دستگاه که گرد یا مکعب است
  • بررسی قابلیت های دستگاه از جمله وجود اهرم تنظیم ارتفاع، شیب میز کار عمق نفوذ و چراغ روشنایی دیمر برای تنظیم سرعت دریل ستونی
  • امام نصب قطعات جانبی مثل خنک کننده و جمع کننده تراشه
  • قیمت و گارانتی مناسب داشتن

سخن پایانی

در این مطلب ما به طور کامل به کاربرد دریل ستونی یا دریل ایستاده پرداختیم. از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم که اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار داده باشیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *