مقالات

معرفی انواع بلوور و کاربردهای آنها

معرفی انواع بلوور و کاربردهای آنها

مشاغل زیادی وجود دارند که در حین انجام آن ها ذرات ریز و گرد و غباری در محیط ایجاد می شود که جهت انجام صحیح کار باید به خوبی از روی سطوح زدوده شوند. برای انجام چنین کاری ما به دستگاهی نیاز داریم که قابلیت مکندگی و دمندگی داشته باشد. در این زمینه ابزارآلاتی به نام بلوورها دقیقا به همین منظور طراحی و تولید شده اند. انواع بلوور به علت داشتن ویژگی های خوب به طور گسترده در مشاغل و صنایع مختلف کاربرد دارند.

بلوور چیست؟

شاید در ابتدا از خودتان بپرسید که اصلا بلوور چیست؟ به زبان ساده بلوور دستگاهیست که قابلیت مکندکی و دمندگی داشته و به خاطر وجود این سیستم قادر به پاک سازی محیط از ذراتی همچون ذرات گرد و غبار، قطرات آب، پسماندهای ریز و.. خواهد بود.

کاربرد انواع بلوور در صنعت

حال که دانستیم بلوور چیست؟ نوبت به معرفی مهم ترین کاربرد انواع بلوور در صنعت و زندگی می رسد که مهم ترین موارد آن به شرح زیر می باشد:

  • تمیز کردن خودروها: در کارواش ها از بلوور جهت تمیز کردن بخش های داخلی خودرو و زدودن هر گونه گرد و غبار استفاده می شود تا از این طریق علاوه بر تمیزی، کارایی ماشین، موتور و اجزای مربوط به آن نیز بهبود یابد.
  • صنعت IT: دیگر کاربرد بلوور در صنعت به تمیز کردن قطعات کامپیوتری اختصاص دارد که به این ترتیب جهت تمیز کردن کیس ها یا مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پاک کردن محیط خانه: از بلوور می توان برای پاک کردن محیط بیرونی خانه از برگ ها، پلاستیک، گرد و غبار و.. و همچنین انجام تمیزکاری های جزئی در بخش های داخلی استفاده کرد.
  • تمیزکاری ماشین های حاشیه زن: ماشین های حاشیه زن پس از استفاده باید به خوبی از خورده های چمن پاکسازی شوند که دستگاه بلوور با قابلیت دمندگی و مکندگی بالا کاملا برای این کار مناسب می باشد.

بیشتر بخوانید: مهمترین کاربردهای پمپ باد فندکی

کاربرد بلوور در صنعت

انواع بلوور کدام است؟

اگر برای شما هم سوال شده که انواع بلوور کدام است و هر کدام چه استفاده ای دارند، بهتر است به لیست زیر نگاهی بیندازید:

بلوورهای خانگی

این مدل با داشتن اندازه کوچکتر و توان متوسط جهت مصارف خانگی مانند گردگیری، تمیزکاری و.. کاربرد دارد.

بلوورهای روتس

بلوور روتس بیشتر در صنایع کاربردیست که از ویژگی های آن می توانیم به داشتن ۲ پروانه، جابجایی بار مثبت و سرعت چرخش بالا اشاره کنیم.

 بلوورهای ساید چنل

در معرفی انواع بلوور و کاربردهای آنها در صنعت، بلوور ساید چنل جایگاه ویژه ای در صنعت دارد که با قدرت بالایش شناخته می شود. طبق بررسی ها قدرت مکش این دستگاه ۵۰ تا ۴۵۰ بار منفی، و قدرت دمندگی آن نیز بین ۵۰ تا ۷۰۰ بار مثبت اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از کمپرسور باد

بلوورهای بنزینی

این دستگاه ها از نظر عملکردی شبیه بلوورهای قبلی هستند، اما همانطور که از نام شان پیداست، انرژی موردنیازشان را از سوخت تامین می کنند و ابزارهایی پر قدرت هستند که جهت انجام کارهای سنگین کاربرد دارند.

بلوورهای صنعتی

بلورهای صنعتی بسیار پر استفاده بوده و از قدرت بالایی برخوردارند که همین ویژگی ها باعث شده تا بتوان از این گروه بلوورها جهت انجام کارهای صنعتی و سنگین استفاده کرد.

بلوورهای شارژی

شما برای کار با بلوورهای شارژی نیازی به حریان مستقیم برق ندارید و تنها به کمک یک باتری لیتیومی می توانید در هر زمانی به این دستگاه ها دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ویژگی های مهم ابزارهای بادی و بنزینی

تفاوت بلوور با کمپرسور

پس از معرفی انواع بلوور و کاربردهای آنها شاید فکر کنید که این دستگاه ها به کمپرسور باد شباهت زیادی دارند اما در حقیقت اینطور نیست و یکی از بزرگ ترین تفاوت های این دو دستگاه به میزان فشار تولیدی شان باز می گردد. همچنین کمپرسورها به علت کارکرد در حجم بالا، از نظر کاربردی با دستگاه های بلوور متفاوت هستند.

انواع بلوور کدام است؟

نکات ایمنی کار با انواع بلوور

مهم ترین نکات ایمنی کار با بلوور که بهتر است همواره آن ها را رعایت کنید به صورت زیر می باشند:

  •  برای جلوگیری از ورود ذرات معلق و گرد و غبار و.. به درون ریه و چشم همیشه از ماسک، عینک و کلاه کپ استفاده کنید.
  • به عنوان یکی از مهم ترین نکات ایمنی کار با بلوور هیچگاه جلوی خروجی دمنده یا ورودی مکش را نگیرید. حواس تان باشد که افزایش شدید دور موتور می تواند منجر به شکسته شدن خطرناک فن شود.
  •  هیچ گاه اجازه ندهید کودکان خردسال به دستگاه نزدیک شده و یا افراد بی تجربه بدون نظارت سرپرست و فرد ماهر از آن استفاده کنند.
  •  هیچ گاه هنگام کار با بلوور سر آن را به سمت افراد نزدیک تان نگیرید.

راهنمای انتخاب و خرید بلوور

پیش از خرید دستگاه بلوور حتما به موارد زیر توجه کنید:

 روش حمل دستگاه

آیا برای کارهای تان به دمنده های دستی احتیاج دارید یا با انواع کوله ای راحت تر ارتباط می گیرید؟ پاسخ به این سوال ها به شما کمک می کند که بین انواع دستی و کوله ای بهترین مورد ممکن را خریداری کنید.

 قدرت بلوور

بدون شک توجه به قدرت دستگاه از مهم ترین نکات راهنمای انتخاب و خرید انواع بلوور می باشد که به طور مستقیم با کاربری آن در اتباط است. در این زمینه بلوورهایی با موتور پرقدرت برای کارهای سنگین مناسب بوده و قیمت بالاتری دارند.

قابلیت کنترل هوا

گروهی از دمنده ها به ویژگی کنترل هوا مجهز اند که به کمک آن ها می توان سرعت فن را بین دو حالت مختلف تغییر داد.

نوع دستگاه

در بخش معرفی انواع بلوور و کاربردهای آنها، مدل های متنوعی از این دستگاه ها به شما معرفی شد که برای انتخاب و خرید بهترین مورد از میان آن ها باید به هدف تان از خرید توجه کرده و ببینید که می خواهید از دستگاه برای چه منظوری استفاده کنید.

 سطح صدا

قطعا دمنده های بزرگ صدای زیادی دارند، اما شما می توانید با مقایسه این ویژگی که با پارامتر دسیبل در بخش مشخصات دستگاه ذکر شده است، محصولی انتخاب کنید که صدای کمتری تولید کند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع نازل سشوار صنعتی

در آخر

همانطور که خودتان هم متوجه شده اید، بلوورها از دسته ابزارهای پرکاربرد و مهمی هستند که قابلیت استفاده در طیف وسیعی از کاربردها را خواهند داشت. از همین جهت ما در این مطلب به معرفی انواع بلوور و کاربردهای آنها در صنایع و بخش های مختلف پرداختیم تا بتوانید اطلاعات بیشتری درباره آن ها کسب کنید. در نهایت امیدواریم که نکات گفته شده در بالا شما را برای شناخت بهتر این ابزارآلات و خرید بهترین انواع شان راهنمایی کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *