دریل برقی, مقالات

آشنایی با انواع مته دریل

آشنایی با انواع مته دریل

انواع مته دریل برای کاربردهای خاص طراحی و ساخته شده اند که با توجه به جنس مته برای ایجاد حفره های مختلف استفاده می شوند. مته از قطعات مهم در دریل ها هستند که بدون این ابزار، دریل عملا کاربردی ندارد. برای انتخاب صحیح دریل و متعلقات آن باید به طور کامل درباره انواع مته دریل شناخت داشت تا بتوان مته مناسبی را برای دریل و فعالیت مورد نظر خریداری کرد. در این مقاله شما را با انواع مته دریل از لحاظ جنس و کاربردهایی که دارند، آشنا می کنیم.

مته دریل چیست؟

مته یک قطعه صنعتی است که بر روی دریل قرار می گیرد و می توان از آن برای سوراخکاری اشیاء و سطوح مختلف استفاده کرد. دریل ها دارای موتورهای بسیار قدرتمند برقی هستند که با ایجاد انرژی چرخشی بسیار قوی می توانند مته متصل به دریل را به چرخش درآورند و روی سطوح مختلف سوراخ ایجاد کنند. از انواع مته دریل در موقعیت های گوناگون استفاده می شود.

جنس انواع مته دریل

آلیاژهای فلزی و فولادی از عمده متریال مورد استفاده برای ساخت انواع مته و پوشش آن ها هستند. با توجه به کارایی مته می تواند در ساخت آن از آلیاژهای متفاوتی استفاده کرد. برای ایجاد سوراخ در فلزات، چوب و شیشه نیاز به مته هایی با درجات مختلف مقاومت در مقابل فشار و سایش است. مته های فولادی در چند دسته مته فولادی کم کربن (مته چوب)، مته فولادی با کربن زیاد (مته چوب و فلز)، مته فولادی با سرعت بالا (مته فولادی تندبر  HSS) و مته فولاد آلیاژی کبالت (مته فلز) قرار می گیرند. برای خرید انواع دریل بر روی لینک کلیک نمائید.

جنس انواع مته دریل

انواع مته دریل و کاربردهای آن ها

بر اساس کاربرد و شکل ظاهری انواع مته دریل در مدل های مختلفی به دسته های گوناگونی تقسیم می شود که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

مته الیت:

مته دریل الیت در دو نوع سه نیش و راه به در ساخته می شود و از لحاظ ساختار دارای شیار و قسمت نوک تیز است؛ به همین علت مته در حین کار لغزشی نداشته و به خوبی در چوب فرو می رود. مته الیت دور ریز را به حداقل می رساند و دقت و سرعت کارها را افزایش می دهد.

مته مارپیچ :

مته دریل مارپیچ بیشتر برای دریل کاری با سرعت پایین برای سوراخ کاری روی قطعات فلزی کاربرد دارد.

مته خزینه :

مته خزینه برای کارهای مربوط ام دی اف، کابینت سازی و ایجاد سوراخ در انواع چوب استفاده می شود که برای سوراخکاری با این نوع مته گل پیچ درون سطح مورد نظر قرار می گیرد.

مته خزینه زبانه دار :

کاربرد این مته برای ایجاد سوراخ روی سطوح شیبدار است و در مواردی که مته خزینه دار نمی تواند آن سطوح را سوراخ کند، استفاده می شود.

مته گازور یا جا قفل :

برای ایجاد حفره های دقیق با انتهای پخ و یک ورودی برش خورده تمیز از مته گازور یا جا قفل استفاده می شود. این نوع مته در چوب سوراخ های استوانه ای به وجود می آورد و برای سوراخ کاری بزرگ تر از 12.5 میلی متر به کار می رود. مته گازور در صنعت کابینت و کمد سازی و برش برای لولای مخفی کاربرد دارد.

مته برگی :

روی مته برگی هیچ گونه شیاری وجود ندارد به همین دلیل برای خارج کردن تراشه های چوب حین کار باید مته را از سوراخ بیرون آورد. در قسمت نوک انواع مته دریل برگی در انتهای لبه برنده حاشیه ای جهت افزایش نتیجه و دقت کار وجود دارد. از این مته برای تراشکاری و ایجاد سوراخ های بزرگ روی چوب های سخت استفاده می شود.

مته سنباده :

مته سنباده بر خلاف سایر مته دریل هاروی سطح سوراخ ایجاد نمی کند و برای ایجاد شکل های نامنظم و منحنی با سرعت بالا کاربرد دارد.

مته گردبر :

مته گردبر برای ایجاد برش دایره ای یا سوراخ های بزرگ روی متریال گوناگون کاربرد دارد و دارای دندانه های بسیار تیز برای تراش دادن سطح بیرونی است. همچنین این مته سرعت بالاتری از مته گازور داشته و در نتیجه ضایعات کمتری تولید می کند.

مته گرد بر متغیر :

ساختار مته گرد بر متغیر شامل سه تکه و دو بازوی متحرک است و در انواع مته دریل گردبر متغیر همه قسمت قابل تنظیم هستند. به طوری که به اندازه نیاز و به دلخواه می توان شعاع گردبر را تغییر داد.

مته گرد بر MDF :

مته گرد برد ام دی اف در اندازه ها و ابعاد مختلف تولید شده و برای ایجاد سوراخ و برش دایره ای روی ام دی اف کاربرد دارد. وجود الماسه روی دندانه های این مته باعث استحکام، نفوذ بیشتر و افزایش طول عمر شده است.

مته مخروطی یا پله ای :

مته کاجی با پله ای برای ایجاد سوراخ روی سطوح چوبی و فلزی با قطرها و عرض های مختلف کاربرد دارد و در صنایع انگشترسازی و برق کاری مورد استفاده قرار می گیرد. شکل ظاهری آن به صورت پله ای است که در سایزهای مختلف تولید می شود.

مته سوراخ پاکتی :

ساختار مته سوراخ پاکتی شامل سر باریک برای هدایت پیچ و قسمت پهن برای ایجاد سوراخ است. نحوه قرارگیری این مته روی چوب به صورت صاف بوده؛ ولی سوراخکاری به شکل اریب انجام می شود.

نکات خرید انواع مته دریل

نکات خرید انواع مته دریل

هنگام خرید انواع مته دریل باید شناخت درستی در مورد جنس و کاربرد آن داشته باشید تا بتوانید مته کاربردی را انتخاب کنید که بتواند نیازهای شما را برآورد. برای خرید مته دریل فاکتورهای مختلفی مثل جنس مته، ساختار مته مثل شیار و زاویه نوک، اندازه و نوع مته را مورد توجه قرار داد. جنس مته با کاربرد آن رابطه مستقیم دارد و تعیین می کند این نوع مته برای استفاده در چه دستگاهی باید استفاده شود.

عامل دیگر در خرید انواع مته ساختار مته است که نقش مهمی در ایجاد برش های ظریف، تمیز و زیبا دارد. نکته سوم در انتخاب انواع مته دریل، اندازه مته است که در سایزهای متفاوتی به بازار عرضه می شوند. معمولا قطر استاندارد این مته ها 0.3 تا 16 میلی متر بوده و اندازه آن ها 13، 15،18،23، 24 و 26 میلی متر است. انواع مته بسته به کاربردی که دارند در مدل های مختلفی ساخته می شوند.

جمع بندی

یکی از ابزارآلات بسیار پرکاربرد در صنایع چوب و فلز، مته است که در انواع مختلف و برای کاربردهای متفاوت طراحی و ساخته می شوند. این مته ها باید روی دریل سوار شوند تا بتوانند در سوراخکاری سطوح مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در این مقاله به معرفی انواع مته دریل از لحاظ جنس و کاربرد آن‌ها پرداختیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *