ترکمتر, مقالات

گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست؟

گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست؟

گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست؟

یکی از قطعات پرکاربرد در ساختار دریل های پیچ گوشتی شارژی یا پیچ گوشتی ها، گشتاور سنج یا ترکمتر دریل نام دارد. به نوعی به می توان گفت که بدون وجود این قطعه، ارائه خدمات عملا وقت گیر، سخت و گاهی اوقات نیز برای سازه آسیب زا است. با تمامی این وجود، پس باید در رابطه با این قطعه اطلاعات مناسبی را دانسته تا به هنگام استفاده از ابزارهایی که این قطعه یکی از بخش های اصلی آن است، مشکلی به وجود نیاید. در این مطلب همراه ما باشید تا ابتدا به این موضوع بپردازیم که اصلا گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست؟ و سپس به دیگر موارد پیرامون این موضوع بپردازیم.

ترکمتر چیست؟

اگر بخواهیم به صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم که اصلا ترکمتر چیست؟ باید توضیح خود را این گونه آغاز کنیم که ترکمتر اساسا یک ابزار یا آچاری است که برای بستن پیچ یا مهره هایی که از میزان مشخصی از گشتاور بهره می برند، استفاده می شود. در واقع، گشتاور سنج یا ترکمتر برای اعمال دقیق میزان مشخصی از گشتاور برای اتصال یک نقطه اتصال در پیچ و مهره بکار گرفته می شود.

“در کتاب های مخصوص معرفی قطعات ابزارآلات، از ترکمتر به عنوان وسیله ای برای کنترل و اندازه گیری میزان گشتاور وارد شده به هنگام باز یا بستن پیچ ها، یاد می شود.”

شایان ذکر است که این وسیله اسامی دیگری مانند ترک رنچ را نیز از آن خود کرده که ممکن است در بازار با آن ها برخور داشته باشید. بسته به این که ترکمتر توسط چه برندی طراحی و ساخته شده است و در چه رنجی قرار دارد، دقت اندازه گیری آن تغییر می کند؛ اما به طور کلی تلورانس خطای این قطعه به بین 1 تا 4، متغیر می باشد.

ترکمتر چیست؟

تاریخچه اختراع ترکمتر

موضوع دیگری که ما را بیشتر با این قطعه آشنا می کند، بررسی تاریخچه اختراع ترکمتر است. اختراع این قطعه به سال 1918 در شهر نیویورک باز می گردد. در این شهر، برای این که آب شهر کنترل شود و باز و بسته کردن پیچ و مهره های اتصالات شهری با دقت صورت پذیرد، دستگاهی به نام گشتاور سنج یا ترکمتر، ساخته شد.

پس از آن اما شخصی به نام Walter p. Chrysler در سال ۱۹۲۰، برای این که بتواند در شرکت تولید خودر کرایسلر از این ابزار استفاده کند، آن را با تغییراتی تبدیل به یک قطعه پیشرفته کرد. در نهایت، در سال 1983 بود که این محصول در صنایع زیر به تولید انبوه رسید و بسیار مورد استفاده قرار گرفت:

  • خودروسازی ها
  • آزمایشگاه ها
  • خطوط تولید
  • کارگاه های صنعتی

انواع ترکمترها

حال که به طور کامل و جامع با ترکمتر آشنا شدید و دانستیم که اصلا این وسیله چیست و چگونه وارد بازار شده است، در این بخش به معرفی انواع ترکمترها می پردازیم.

انواع ترکمتردریل

ترکمترهای تقه ای

ترکمترهای تقه ای، همانطور که از نامشان پیداست، با ضربه یا تقه از اعمال گشتاوری که باید به پیچ اعمال کنند، کاربر را با خبر می کنند. حداکثر گشتاوری که این نوع ترکمترها اعمال می کنند تا 3000 نیوتن بوده و دقت عمل آنها نیز معادل 3 درصد می باشد. از دیگر ترکمترهایی که عملکردی مشابه با این دستگاه دارند، می توان به مواردی همچون: ترکمترهای جغجغه ای، سری خوری و درایو ثابت اشاره کرد.

ترکمتر تقه ای ساده برند فورس

خرید ترکمتر تقه ای ساده برند فورس

ترکمترهای کمر شکن

این نوع ترکمترها شبیه به نوع تقه ای عمل می کنند، با این تفاوت که هر گاه گشتاور به میزان فشار مور نظر می رسد، ترکمتر از قسمت بالا یا وسط خم می شود و همچنین دیگر صدایی مانند کلیک به گوش شما نمی رسد. این محصول همچنین نسب به نوع تقه ای، مزایای بسیاری را با خود به همراه دارد. به عنوان مثال، ترکمترهای کمرشکن در رنج عددی بالا ارائه می شوند که نمی توان آن را در نوع تقه ای به صورت چشمی یا صوتی مشاهده کرد.

ترکمترهای دیجیتال

این دسته از ترکمترها دارای نمایشگرهای دیجیتالی بوده که به هنگام اعمال میزان گشتاور مد نظر، آن را در نمایشگر خود به شکل دهم به دهم نیوتون نشان می دهند. این دسته از ترکمترها در آزمایشگاه ها، صنایع هواپیمایی، صنایع دفاعی و سایر موارد دیگر به کار گرفته می شود. شایان ذکر است که این نوع مدل ترکمتر، خود دارای انواع ترکمترهای دیگر بوده که به شرح زیر هستند:

  • ترکمتر های دیجیتال معمولی (Electronic torque wrenches)
  • ترکمتر های دیجیتال با قابلیت سنجش زاویه (Electronic torque/angle wrenches)
  • ترکمتر های دیجیتال الکترومکانیکال (Mechatronic torque wrenches)

ترکمتر دریل چیست؟

حال پس از این که با انواع این ابزار آشنا شدید، بهتر است به این موضوع بپردازیم که اصلا ترکمتر دریل چیست؟ و چه کاربردی دارد.

به ابزارهایی که مجهز به سیستمی به نام تنظیم گشتاور می باشند و برای انجام فعالیت های پیچیده بسیار کاربردی بوده، به طوری که مدل های معمولی قادر به انجام این کار نیستند را ترکمتر دریل می گویند.

به عنوان مثال، زمانی که قصد داشته باشید که تنها یک سوراخ کاری ساده را انجام دهید، یک مته با یک دریل معمولی برای انجام این کار کفایت می کند. حال اگر همین سوراخ کاری ساده را در سطوح کم با تراکم پایین انجام دهید یا بخواهید از پیچ های بزرگ استفاده کنید، نیاز به یک ترکمتر دریل دارید.

به ترکمتر دریل همچنین در اصطلاح، کلاچ گفته می شود. در بسیاری از موارد، علی الخصوص در مواقع کار با قطعات چوبی، استفاده از کلاچ یا همان ترکمتر دریل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید : مهمترین ابزار دقیق در صنعت

وظیفه ترکمتر دریل چیست؟

در واقع اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم که وظیفه ترکمتر دریل چیست؟ باید بگوییم که اساسا، کنترل گشتاور تنها خصوصیتی است که ترکمتر دریل را از یک دریل معمولی جدا می کند. پس به نوعی می توان گفت که وظیفه ترکمتر دریل نیز کنترل گشتاور است.

ترکمتر دریل این زمینه را برای شما مهیا می کند تا برای پیچ کاری بر سطح مواد نرم تر از درجات پایین تر استفاده شود؛ همچنین برای این که پیچ کاری در سطوح سخت تر قرار گیرد، از گشتاور با فشار بالا تر استفاده می شود.

سخن پایانی

در این مطلب به صورت کلی به صفر تا صد پاسخ گشتاور سنج یا ترکمتر دریل چیست؟ پرداختیم. شما می توانید به راحتی با توجه به اطلاعاتی که در این مطلب در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، به استفاده از این ابزار پرداخته و با دقت کافی، پیچ کاری خود را انجام دهید. اگر نیاز به یک ترکمتر با کیفیت دارید، می توانید از با کارشناسان مطرح مجموعه ابزار مال ارتباط برقرار کرده و بهترین آن را از آن خود کنید. برای خرید انواع ابزار اندازه گیری دقیق بر روی لینک کلیک نمائید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *